EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Продават се 100 компании

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Продават се 100 компании

mail14:00 | 23.08.2012прегледи 855 коментарикоментари 0


От началото на тази година досега над 100 индустриални обекта са предложени за продажба; до края на годината се очаква поне още толкова да бъдат оферирани. Това прогнозира за БТА Орлин Владиков, експерт в областта на недвижимите имоти и бивш председател на Националното сдружение "Недвижими имоти".
Сред тези предприятия за продан от 5 до 8% са дружества с чуждестранно участие от европейски страни в криза, както и чуждестранни инвеститори, привлечени преди време от добрите изкупни цени на енергията от алтернативниенергийни източници, коментира Владиков. Останалите индустриални обекти, които се продават, са изцяло български.До момента има само спорадични сделки с тези
индустриални обекти. Продажбата на такива предприятия отнема от шест месеца до една година. По тази причина експертът очаква, че тенденцията за ръст на броя на предприятията, които ще се продават, ще продължи и през 2013 г. Средно в едно от продаваните предприятие работят от 30 до 100 човека, отбеляза експертът. Ако не се  намерят купувачи за тях, това ще рефлектира поне с 1% върху безработицата в страната. Обратното - при покупката на такова дружество, има потенциал дори за увеличаване на броя на заетите в него, изтъкна Владиков.
Според него завишеното предлагане на индустриални имоти от всички сектори и във всички региони на България се дължи на спада на потреблението в страната, трудностите при получаване на оборотни средства от производителите, липсата на по-облекчени процедури за издаване на разрешения на строеж и реконструкции, и световната криза. Спрямо миналите години този ръст в предлагането на индустриални
обекти няма аналог, отбеляза Владиков. Той каза, че сериозното предлагане не е адекватно на търсеното. Очакваше се, че заради кризата в Гърция много местни предприемачи ще прелокират производствата си в България, но това не се получи и в България се появиха главно малки производители, отбеляза експертът.
Не се сбъднаха и очакванията инвеститори от Западна Европа да дойдат в България заради по-ниските осигурителни ставки, по-ниските заплати и 10% корпоративен данък, каза експертът. По думите на Владиков е очевидно, че няма достатъчно подходяща микро или макроикономическа среда в страната, която да мотивира сериозно чуждестранните инвеститори и те да започнат активна производствена дейност. По тази причина е и липсата интерес към предлаганите индустриални обекти, независимо, че те се предлагат на сравнително атрактивни цени.
Цените на стоте предприятия за продан се движат от един милион до 20 млн. евро. Това са дружества, които акумулират сериозни доходи и имат големи обороти. В списъка за продан са ВЕЦ-ове, машиностроителни, хранително-вкусови, мебелни предприятия, зърнени бази. В списъка са и фотоволтаични централи, вятърни паркове. След намаляването на изкупните цени на енергията от ВЕИ делът на фотоволтаиците за продан се увеличи, каза Владиков. В момента те са около 5% от общия брой на предлаганите предприятия.
Запитванията за дружествата за продажба са предимно от чуждестранни инвеститори - от Европа, от държавите от Близкия и Далечния изток, каза експертът. Инвеститорите са с определени изисквания към показателите на дружествата, които обаче често пъти се разминават с действителността. Основен момент при покупката е качеството на материалните активи на дружеството за продан и наличието на добри продажби.
Едва 15 – 20% от общия брой дружества, обявени за продажба, имат сериозни активи и очакванията са, че те ще бъдат по-лесно продадени, каза Владиков. Те са от машиностроенето, хранителната, мебелната, тежката индустрия. Останалите предприятия са с добри активи - земя и сгради, но технологичното оборудване не е съвременно, посочи специалистът.
Редица от предприятията, които са обявени за продажба, са с тежести, често обусловени от верижните фалити в производствения сектор, коментира Владиков. Има редица предприятия, които чувстват сериозни финансови затруднения и са ипотекирани в полза на банки и при свитото потребление и международни пазари имат проблеми с реализацията на продукцията, което също е причина за тяхната продажба, допълни експертът.


 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg