АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Продажби на дребно в ЕС, еврозона, България
Продажбите на дребно в 28-те страни от Европейския съюз (ЕС) се повишиха през юни с добро темпо за трети пореден месец, но в същото време отбелязаха доста солиден спад в България, показват данни на Евростат.
Подобно на аналогичните данни в рамките на еврозоната, търговията на дребно в ЕС се увеличи през юни с 0,4% спрямо май, когато продажбите на дребно нараснаха с 0,3 на сто. Повишението се дължи в най-голяма степен на растеж с 0,6% както при продажбите на нехранителни стоки, така и на тези на автомобилни горива, докато продажбите на храни, напитки и тютюневи се повишиха с едва 0,1 на сто.
На годишна база растежът при продажбите на дребно се ускори през юни до 3,1% от 2,6% през май, отбелязвайки най-солиден подем от ноември 2016-а година насам.
Най-здраво увеличение на търговията на дребно на месечна база беше регистрирано в Хърватска (скок с 5,8%), следвана от Португалия (с 2,4%) и Словения (с 1,7%), докато най-силно понижение при продажбите на дребно беше отчетено в Литва (спад с 1,7%), Латвия (с 0,8%) и България (понижение с 0,5%).
Рекорд при продажбите на дребно на годишна база държи Словения (повишение с 10,2%), следвана от Хърватска (с 8,2%) и Словакия (с 8,1%).
Солидните данни за април, май и юни сигнализират за известно ускоряване на европейската икономическа експанзия през пролетта, което беше потвърдено от експресна оценка на Евростат, оповестена по-рано тази седмица, според която БВП на ЕС нарасна през второто тримесечие с 0,6% спрямо началото на годината, когато беше отчетен растеж от 0,5 на сто.
За разлика от добрите осреднени европейски данни, Евростат обаче отчита доста солиден спад при продажби на дребно в България през юни.
Според европейската статистика продажбите на дребно в нашата страна се свиха през юни с цели 0,5% след техен добър скок с 0,9% през април, последван от по-сдържано повишение с 0,2% през месец май. Това представлява второ тяхно понижение от началото на годината (след свиване с 0,3% през март) и най-солиден спад от март 2015-а година насам. По-голям спад на продажбите на дребно сред всичките останали 27 страни-членки на ЕС е отчетен единствено в Литва и Латвия.
Растежът на продажбите на дребно в България на годишна база пък се забави рязко до едва 2,6% от 6,2% през май, доближавайки по този начин слабото ниво на растеж с 2,3%, отчетно през април. Въпреки това продажбите на дребно в нашата страна на годишна база бележат устойчиво повишение за седемнадесети пореден месец.
Еврозоната - в детайли
Продажбите на дребно в еврозоната се повишиха през юни по-силно от очакваното след техен добър подем и през месец май, показват данни на Евростат, които предполагат, че вътрешното потребление в региона на единната валута представлява един от основните генератори на икономическия растеж през второто тримесечие на годината.
Търговията на дребно нарасна през юни с 0,5% на месечна база при прогноза на финансовите пазари за стабилизация в нивото от предходния месец, когато продажбите на дребно се увеличиха с 0,4 на сто. Това представлява тяхно солидно нарастване за втори пореден месец, като данните са съвместими с други индикатори, сочещи за по-нататъшно ускоряване на икономическия растеж в региона през второто тримесечие.
Нарастването през юни се дължи в най-голяма степен на скок с 1,0% при продажбите на автомобилни горива и с 0,7% при продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия, докато продажбите на нехранителните стоки се повишиха с 0,3 на сто.
Сред водещите икономики от еврозоната продажбите на дребно нарастват с цели 1,1% в Германия и с 0,7% в Испания, докато във Франция те се свиват с 0,3 на сто.
На годишна база търговията на дребно в еврозоната продажби се увеличава през юни с 3,1% след растеж с 2,4% през май (низходяща ревизия от предишна оценка на Евростат за повишение с 2,6%), докато осредните очаквания на финансовите пазари бяха за по-скромно повишение с 2,5 на сто.
Основен генератор за подема в търговията на дребно на годишна база е повишението с 3,5% при продажбите на автомобилно гориво, както и нарастването с 3,2% при продажбите на нехранителни стоки, докато продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия се увеличиха с 2,6 на сто.
Tweet |
|