АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Проект за модернизиране на жп линията София - Радомир
Готов е комплексният проект за модернизация на железопътния участък София - Перник - Радомир, съобщиха на БТА от община Перник. Той е част от проекта за модернизация на железопътна линия Видин - София - Кулата, който е в списъка на приоритетните проекти за Трансевропейската железопътна мрежа.
Трасето е включено в Ориент /Източен Средиземноморски коридор на Основната транспортна мрежа, състояща се от девет стратегически важни и основни коридори. Предвижда се изграждане на железопътна магистрала, която да обслужва населението, вътрешния и международен товарен трафик. Модернизацията на участъка е обявена за обект с национално значение.
Железопътната линия София - Драгичево - Перник - Радомир е с обща дължина 48,6 км, електрифицирана е и е двойна в участъците София - Захарна фабрика и Батановци - Радомир. Проектната скорост на съществуващата линия варира между 75 - 100 км/ч, но поради някои ограничения в участъците от 50-65 км/ч, тя не се достига нито при пътническите, нито при товарните влакове, твърдят от НКЖИ.
Модернизацията предвижда повишаване на проектната скорост в урбанизираните територии в рамките на 80-100 км/ч и 160 км/ч извън тях за пътнически влакове, и 120 км/ч за товарни влакове, също и 200 км/ч за подвижен състав с накланящи се кошове. За да се постигне прогнозният трафик и възможността за високи скорости, е необходимо ново трасе, категорични са специалистите.
Проектът включва 13 гари, спирки и разделни постове, но не предвижда модернизация на столичната Централна гара. Реконструкцията на гара Захарна фабрика се ограничава в границите на съществуващата площадка. Композициите ще преминават през спирка Зеленика и гара Горна баня, като за последната е планирано изграждането на общо три коловоза.
Предложените решения предвиждат закриване на гара Владая и обособяване на нов разделен пост със същото име в началото на първия тунел, който е с дължина 4 850 м и ще бъде разположен между Владая и Драгичево. Според специалисти по този начин ще се реши проблемът със засягане на жилищни райони на север от съществуващата линия над Владая.
В участъка Драгичево - Перник ще функционира двойна железопътна линия за скорост 120-160 км/ч по съществуващото трасе. Между Перник и Радомир са проектирани два двупътни тунела с дължина 880 м и 400 м, както и седем моста. В гара Радомир е предвидена частична реконструкция, като са заложени три нови перона и подлез. В участъка композициите ще се движат със скорост 160 км/ч. Само от Перник до спирка "Кракра" има ограничения на места на скоростта до 110 км/ч.
На наличните големи съоръжения по жп линията София - Драгичево - Перник - Радомир ще бъде направена реконструкция, или подмяна с нови. Всички прелези се премахват. Пешеходното преминаване ще се осъществява на две нива, чрез новопроектирани пешеходни подлези за всички гари и спирки, с изключение на гара Перник разпределителна. Разработени са проекти за архитектурно оформление, достъпна среда и вертикална планировка на пероните и окологаровите пространства. Пешеходните подлези са проектирани с асансьори, а там, където преминаването на пешеходци е по коловозите, пероните са скосени за осигуряване на достъпна среда.
Ще бъдат изградени общо 11 моста - седем са над река Струма, като устоите им не засягат речното корито и четири са над улици и пътища. Проектирано е и построяване на 95 водостоци, от които 10 са в участъка, разположен най-близо до защитената зона Витоша. Те ще бъдат заустени във Владайската река.
Проектът се реализира по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Предстои разглеждане на Национален експертен съвет, след което МРРБ трябва да издаде разрешение за започване на обекта, уточниха от община Перник.
Tweet |
|