EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Произведени в Китай, сглобени в България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Произведени в Китай, сглобени в България

mail17:19 | 24.05.2012прегледи 968 коментарикоментари 0


Боядисани в ярки цветове нови автомобили заблестяха в огромни прозрачни кутии на няколко ключови места в столицата. Всяко от лъскавите превозни средства, наподобяващи детски играчки, носи огромен бял надпис: "Made in Ловеч". Това са първите китайски леки коли, произведени в България, пише NYT.
В края на 2009 г. Грейт Уол Мотор започна преговори за изграждане на огромен автомобилен завод върху изоставен земеделски парцел край Браховица – тихо селце в близост до Ловеч, северна България.
Съоръжението отвори официално врати през февруари, когато изкара три дебютни коли. Това са "Воликс Ц10" – компактен хечбек с 1,5-литров двигател и пет врати, пикап и спортен модел. Капацитетът на завода е близо 50 хиляди автомобила годишно, а цените започват от 16 хиляди български лева, близо 10 400 долара, коментира "Ню Йорк Таймс".
Засега в Браховица се сглобяват коли от части, произведени и боядисани в Китай. Но според плановете на управата, през идните години дейността на съоръжението ще се разшири. След време дори ще извършва целия производствен цикъл.
Идеята зад инвестицията е съвсем проста. България – най-бедната членка на ЕС, предлага малки производствени разходи, евтина работна ръка и плосък данък от 10%, който е най-ниският в целия съюз. А след като са направени в членка на блока, китайските коли могат да влизат на европейския пазар, без да плащат мита.
Грейт Уол има за цел да привлича новите потенциални собственици на автомобили, чийто бюджет е ограничен. Както в България, така и в Европейския съюз. Цените на компанията се съревновават с предложенията на италианската Фиат и румънската Дачия.
Любомир Станиславов – редактор на списание "Топ Гиър" в България, смята, че стратегията може и да проработи.
"Като се каже "китайски", хората се сещат за нещо нискокачествено и нездравословно. Но в този случай всъщност е обратното. Не знам дали друг автомобилен производител може да предложи по-добро качество за тази цена", изтъкна той.
Другите обаче са по-скептични. Бернар Нювиал – изпълнителен директор на Рено Нисан България, която продава моделите на марката Дачия, произведени в съседна Румъния, твърди, че ограниченият набор от коли ще притъпи конкурентоспособността на Грейт Уол.
"Малко вероятно е фирмата да промени позициите на водещите марки на българския пазар", заяви той в имейл. "Досега китайските компании не успяваха да заемат стабилна позиция в Европа, където ефективността на двигателя и надеждността на колата са много важни", подчерта той.
Погледнато през призмата на г-н Станиславов, решението на Грейт Уол да стъпи в България е хитър начин да се наложи на европейския пазар. Въпреки това той призна, че има известни съмнения относно икономическото състояние на завода, който ще трябва да продава по 15 хиляди коли годишно, за да остане отворен. Това обаче е прекалено голяма бройка предвид миналогодишните резултати, според които за 12 месеца в страната са се закупили едва 22 хиляди нови леки коли. През 2008 г. – преди световната финансова криза и европейската рецесия, броят им надвишаваше 60 хиляди.
Грейт Уол отчасти уреди проблемите си, като сключи партньорство с местен бизнесмен – българския олигарх Гриша Ганчев. Г-н Ганчев, който направи цяло състояние по време на българския преход към свободен пазар след падането на комунизма през 1989 г., има богат набор от бизнеси. В това число футболен клуб, захарни фабрики, бензиностанции и Литекс Моторс, която вложи 90% от почти 160-те млн. лева за изграждането на завода в Ловеч.
Иначе компанията планира първоначално да продава колите си в съседните държави, а по-късно – в Западна Европа.
България е добра стартова позиция за износ на автомобили към европейския пазар, отбеляза Ван Фен Ин – изпълнителната директорка на Грейт Уол, която посети балканската страна за официалното откриване на обекта. "Всички наши модели имат шанса да успеят тук", допълни тя.
Александър Костадинов – мениджър по продажбите и маркетинга в Мото-Пфое – официален дистрибутор на Форд, Волво, Ягуар и Ленд Ровър в България, приветства инвестицията.
За да си проправят път към европейския пазар, "е напълно логично производственият процес да се случва в България – развиваща се държава, предлагаща вероятно също толкова ниски производствени разходи, колкото и тези в Китай", предположи Костадинов.
На фона на стагнацията из цяла Европа и трудностите на местните производители това не изглежда като добър момент за откриване на нов завод. Въпреки това г-н Костадинов посочи, че има ниша от възможности за растеж напук на кризата.
Грейт Уол не е единствената компания, откриваща нови обекти в региона. Преди няколко години Форд започна производство в Румъния. А през април Фиат отвори ново съоръжение в Сърбия.
Ключът, твърди г-н Костадинов, е да убедиш хората да купуват нови коли, вместо втора ръка.
В продължение на десетилетия под управлението на комунистите единствените автомобили, с които българите можеха да се сдобият, бяха произведените в Съветския съюз Лади и Москвичи, както и източногерманските Трабанти. След като Желязната завеса падна, българите изпитаха глад за западни модели, които до онзи момент бяха виждали единствено по телевизията.
Но в бедна България нови коли могат да си позволят наистина малко хора. През годините в признак за социален статут се превърна дори употребата на стари, второкласни Мерцедеси и Беемвета.
Употребяваните коли днес господстват българския пазар. Близо 200 хиляди от тях са се продали само през изминалия месец. Мнозинството са били внесени от Западна Европа. България "е на дъното в класациите за продажби на нови коли в Европа", заяви г-н Костадинов.
Но Грейт Уол се надява да промени традицията с един размах.
Марката има голям шанс да се съревновава с колите на Дачия, Опел, Фолксваген, Тойота и Шевролет, обяви Станиславов.
"Цената е наистина примамлива. Плюс това, че големите марки нямат традиции на българския пазар. Следователно очаквам от хората да са готови да експериментират с нещо ново, за което доскоро не бяха чували", прогнозира той. /БГНЕС
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg