АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Производители ни лъжат, че произвеждат екологично
В желанието да продадат стоките си успешно и на по-високи цени, много производители и търговци спекулират с актуални проблеми на съвремието. Например, по рафтовете на магазините зачестяват продукти „еко“, „био“, „зелен“ и т.н., които освен че са доста по-скъпи, не предоставят доказателства, че са именно такива.
Терминът „greenwashing“
В скорошния пакет от предложения на Европейската комисия, свързани с устойчивост на произведените стоки и преход към по-екологична среда, се обръща внимание и на един много актуален проблем. С оглед климатичните промени и отражението на замърсяването върху природата значителна част от вниманието на потребителите е прикована към използването на повече възобновяеми ресурси и ограничаване на отпадъците, които няма възможност да бъдат рециклирани. Практиката „greenwashing“ представлява въвеждане в заблуда, че продуктът, който се предоставя, е бил произведен от материал или по начин, който не вреди на околната среда и не замърсява.
Екологични ли са обаче всички продукти, които биват представяни за такива?
Глобално проучване е установило, че 66% от потребителите са склонни да платят повече за продукти, благоприятни за околната среда. Това превръща екологичните продукти в една примамлива възможност за производителите. Практиката набира все по-голяма популярност, а след проверка на 150 претенции за екологичност на продуктите от Европейската комисия е установено, че повече от половината (53,3%) от тях са представени като екологични без да има конкретна информация, която да подкрепи тези твърдения.
Какво предлага Европейската комисия?
Да се въведе определение за „екологични претенции“ и видове екологични претенции, като се разграничат общите претенции (например: продуктът има биоразградима опаковка) от специфичните претенции (например: продуктът има опаковка от хартия, която е биоразградима в рамките на 7 дни в домашна среда).
Да се забрани използването на „екологични претенции“ с цел въвеждане в заблуждение на потребителя да закупи този продукт.
Да се забрани използването на необосновани твърдения, свързани с климатичните промени. Например, че пазарувайки от определен продукт допринасяте за „производство без въглероден отпечатък“. Ако търговците желаят да водят такава производствена политика, те ще подлежат на мониторинг, който да следи техния напредък по зададените от тях цели.
Да се забрани рекламирането на „предимства“, които всъщност са обичайна практика за продукта. (Например, реклама на ядково мляко без лактоза.), включително претенции, представящи законодателството на ЕС като практика на конкретния търговец. (Например, продуктът не съдържа определени вещества, които всъщност са забранени за употреба в ЕС.)
Когато се правят сравнения между продуктите на база техните екологични и обществени аспекти, тези сравнения да бъдат аргументирани и да има подробна информация за критерии, на база които е определен „по-екологичния продукт“.
Да се забрани използването на доброволна маркировка или използването на публично призната маркировка без основание за това. За да може производителят да използва определени етикети за своя продукт, той ще трябва първо да бъде сертифициран чрез прозрачна и достоверна процедура. Без сертификат да могат да се ползват маркировки, само когато са признати от публичен орган.
Да се забрани използването на общи екологични претенции без да има посочени в близост конкретни основания за тях на рекламата, опаковката и сайта на продукта. Например, „еко“, „зелен“, „с грижа към природата“, „въглеродно неутрален“, „биоразградим“ и т.н. Производителите ще могат да използват специфични екологични претенции, като опишат съответните характеристики. (Например, продуктът има биоразградима опаковка от оризова хартия, която се разгражда за седем дни в домашна среда).
Да се забрани придаване на целия продукт на качество, присъщо само за част от него. (Например, реклама за биоразградима хартиена опаковка, която освен хартиена обвивка има и пластмасова отвътре.)
За екологични претенции ще се приемат и претенции за устойчивост на продукта, които загатват, че този продукт има положителен ефект, няма ефект или има по-добър ефект върху природата от други подобни продукти на пазара.
Предвижда се създаване на законодателство в европейската общност, което да зададе изисквания към продуктите, ползващи „екологични претенции“.
Значение
Новата регламентация, която предлага Европейската комисия, е малка стъпка към един по-екологичен свят. Важно е да се отбележи, че посочените правила за претенциите по отношение на продуктите ще бъдат приложими и за социалните твърдения, свързани с експлоатацията на детски труд, съвременното робство, тестване върху животни, жестокост към животните и т.н. Регламентацията тепърва ще се допълва, а ефектът от нея до голяма степен зависи и от нашето поведение.
Tweet |
|