АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Промени в митническите формалности за кораби
ЕК представи планове за облекчаване на митническите формалности на корабите - намаляване на бюрокрацията и на забавянето в пристанищата и повишаване на конкурентоспособността на сектора, се посочва в съобщение на комисията.
В момента спедитори и износители се оплакват, че ако решат да изпращат стоки в цяла Европа, като използват морски превози на къси разстояния, значителната административна тежест в пристанищата причинява допълнителни разходи и значителни забавяния - корабите могат да чакат с часове и понякога с дни в пристанищата за митническо оформяне.
Тази тежест прави морския сектор по-непривлекателен в сравнение с други видове транспорт, особено автомобилния, което пък води до ненужно нарастване на броя на товарните автомобили по и без това претоварените пътища. Ако бъдат приети днешните
нови предложения на Комисията, морският транспорт ще се сблъсква с по-малко административни пречки и по този начин ще може да се използва напълно неговият потенциал в рамките на вътрешния пазар на ЕС и извън него.
В съобщението "Синият пояс - единно транспортно пространство за морския транспорт" са формулирани две ключови предложения с цел да се намалят формалностите при морския транспорт чрез изменение на съществуващия митнически кодекс (РПМК, разпоредби за прилагане на Митническия кодекс).
Периодът за консултиране на държавите членки ще бъде съкратен от 45 на 15 дни. Също така предприятията ще могат да кандидатстват предварително за разрешение за държавите членки, в които евентуално биха искали да развиват стопанска дейност, за да се спести време, ако възникне такава възможност за бизнес. 2. Облекчаване на митническите формалности за кораби с междинен престой в пристанище на трета държава Почти 90 на сто от корабите превозват както съюзни, така и несъюзни стоки и спират често в пристанища в ЕС и извън Съюза, например в Норвегия, Северна Африка и Русия. По отношение на тези кораби Комисията предлага значително подобряване на митническите процедури чрез въвеждането на система, при която се прави разграничение в зависимост от това дали на борда има съюзни стоки (които следва бързо да бъдат разтоварени) или несъюзни стоки, които трябва да преминат през съответните митнически процедури.
За целта Еврокомисията ще представи преди края на годината предложение за създаване на хармонизирана електронна декларация за товара. Този нов електронен манифест (eМanifest) позволява на корабоплавателната компания да предоставя на митническите служители информация за статута на стоките във всички манифести (в рамките на ЕС и извън Съюза).
Очаква сее благодарение на тези две мерки "Синият пояс" да започне реално да функционира до 2015 година.
Tweet |
|