АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Промоциите движат пазара в България
Промоциите ще продължават да движат пазара на бързооборотни стоки в България стана ясно на втората конференция на списание Progressive – Retail Network, която се проведе в средата на месец юни.
Потребителите стават все по-взискателни
След кризата през 2009 г., 2010-а се очерта като година на стабилизация, но въпреки това българските потребители продължиха да свиват потреблението си. Някои категории обаче, като храна, комуникации и здравеопазване, са отбелязали лек ръст. Поради финансовата несигурност на домакинствата цените, качеството и асортиментът са основните фактори, които ще определят покупката през настоящата 2011 г. Потребителите ще продължават да търсят най-доброто качество на най-добрата цена. Тук основна роля ще играят промоциите и собствените марки на търговските вериги. През миналата година делът на промоциите в домакинската кошница е бил 7,4%, показват данните на „ГфК България”, като за настоящата 2011 г. той продължава да расте. Хранителните продукти, купувани на промоция са 62%, а 38% остават за нехранителните продукти. Освен от промоциите, българските потребители се заинтересоваха и от продуктите от сегмента „Собствена марка на търговеца”. Тук отново водещ фактор е цената, а най-купуваните продукти са от категориите „Мляко и млечни десерти” – 38,1%, „Студени напитки” – 29,0%, „Инстантно кафе” – 26,6% и др.
Доставчиците са изправени пред изпитания
По време на икономическата криза не само потребителите бяха подложени на изпитания. Доставчиците и търговците също трябваше да променят вижданията си, свързани с предлагането и търсенето на основните стоки за домакинствата. За да могат да предложат достъпни цени на своите клиенти, търговците поискаха от своите доставчици осигуряване на промоции и по-ниски цени. Тези действия бяха предприети, за да се отговори на желанието на клиентите със свит бюджет, защото във времена на възстановяваща се икономика е съвсем нормално хората пазаруват там, където за по-малко пари получават повече продукти. Повечето производители (доставчици) в сектора на бързооборотните стоки са успели да се справят със спада, показват данните на Euromonitor International. Очаква се секторът на храните в България да бележи слаб ръст до 2015 г. и втори удар на кризата не се предвижда. Тенденциите включват ръст при храните за домашни любимци, козметиката, лекарствата и хранителните добавки (поради ниска база в настоящия момент или връщане към предишните нива на потребление).
Търговците трябва да отговорят на очакванията
Тенденция в България е да се увеличава делът на модерната търговия, за сметка на малките квартални магазини. Навлизането на пазара на хард дискаунтъра Lidl през последната година още повече разшири избора на българските потребители по отношение на продукти и промоции на ниски цени. Докато през 2006 г. най-важният критерии за избор на магазин за пазаруване е бил „Близо до дома или работното място”, през 2010г. асортиментът и големият избор на стоки кара 56% от потребителите отново да посещават търговския обект (по данни на „ГфК България”).
Няколко са ключовите тенденции в потреблението, с които трябва да се съобразява българският ритейл пазарът в дългосрочен план – урбанизацията, преориентирането към по-малки формати магазини, застаряването на населението, по-голямото внимание, отделяно на здравето и качеството на живот.
Поглед в бъдещето
Повечето експерти от бранша смятат, че иновативността е тази, която ще води сектора напред – иновация в партньорските отношенията, иновация в предлаганите продукти, иновация в комуникацията към крайния клиент. Добрата новина е, че 48% от потребителите заявяват, че когато влязат да пазаруват в магазина винаги са склонни да харчат повече средства от планираните. Това може би е знак, че кризата в България вече е отминала и предстоят по-добри времена за търговията с бързооборотни стоки.
Tweet |
|