АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Промяна в трасето на магистрала Хемус
Здравка МАСЛЯНКОВА, в. Янтра днес
Трасето на автомагистрала “Хемус” ще бъде изместено, съобщиха за “Янтра ДНЕС” от Националната агенция “Пътна инфраструктура”.
За магистралата имаше идеен проект и приети варианти на Експертен технико-икономически съвет на Главно управление пътища и решение по доклад за оценка въздействието на околната среда от 26 септември м.г. За някои от участъците по идейния проект се налага изместване на трасето. Ще се наложи възлагане на нови предпроектни проучвания за проблемните участъци, отговориха на питане на областния всекидневник от НАПИ.
Абсолютно сигурно е, че АМ “Хемус” отдалече ще заобиколи Велико Търново, което ще се отрази негативно върху икономиката на общината и пазара на недвижими имоти. Ще бъде направен пътен възел за връзка на В. Търново с магистралата, заявиха от НАПИ. Решението по ОВОС с № 9-6/2008 г., с което “Янтра ДНЕС” разполага, е направено за пет варианта на трасето на бъдещата магистрала. Те отстоят между километър и километър и половина едно от друго.
Най-общо инвестиционното предложение на НАПИ предвижда изграждане на автомагистрала с четири ленти за движение, две ленти за аварийно спиране, банкети и междинна разделителна ивица.
По първоначалния вариант АМ “Хемус” влиза от Ловешка във Великотърновска област около с. Върбовка, Павликенско. Преминава северно от Павликени, покрай Патреш, Дъскот, Паскалевец и Стефан Стамболово. Около Никюп магистралата минава на границата на община Велико Търново и до Крушето влиза в община Горна Оряховица и минава през землището на Стрелец. Покрай с. Сушица навлиза в община Стражица, от където трасето отива към Горски Сеновец, Камен и Николаево и излиза от Великотърновска област, за да влезе в Търговищка област. Заради изместването на трасето от НАПИ не посочват кои ще са населените места, през които ще минава коригираният вариант на магистралата.
Решението по ОВОС губи право на действие, ако до 5 г. от датата на издаването му не е започнало осъществяването на инвестиционното предложение. Ексминистрите на транспорта и на регионалното развитие Петър Мутафчиев и Асен Гагаузов се бяха ангажирали “Хемус” да е готова до края на 2013 г.
Нето един от кметовете на общини в областта, през чиято територия ще минава АМ “Хемус”, не е получил уведомление за започването на отчуждителни процедури.
АМ “Хемус” е по направлението София - Ботевград - Ябланица - Велико Търново - Антоново - Белокопитово - Шумен - Варна. Предвидено е да дублира първокласните пътища Е70 от Варна до Шумен, Е772 от Шумен до Ябланица и Е83 от Ябланица до София. Магистралата е дълга 423 км. Условно е разделена на шест участъка. През март 2007 г. правителството поиска съдействие от Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие за подготовката на проектите за концесия на двете магистрали “Хемус” и “Черно море”.
Строителството на АМ “Хемус” започва през 1984 г., но в края на 80-те години е спряно поради липса на финансиране. На 30 декември 2005 г. е открита отсечката Шумен - Каспичан с дължина 12,8 км. и вложени в нея 77,6 млн. лв.
В сайта на НАПИ е поместена информация, че за 8,5 км от пътен възел “Яна” от АМ “Хемус” са осигурени 32 млн. евро. 80 % от финансирането е от Кохезионния фонд на ЕС и 20 % - от националния бюджет.
На този етап няма официална информация какво и от къде ще е финансирането за трасето на магистралата, минаващо през Великотърновска област. Съгласно решение на Надзорния съвет на НАПИ специализираното звено в агенцията изготвя програма за предстоящите дейности по проекта на АМ “Хемус”, посочиха от пътната агенция.
Снимка: sclearyodonnell
Tweet |
|