EUR 1.9558
USD 1.7528
CHF 2.0762
GBP 2.3469
CNY 2.5001
you tube
mobile version

Проучване: Нови насоки за реформи в образованието

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Проучване: Нови насоки за реформи в образованието

mail15:10 | 04.10.2024прегледи 81 коментарикоментари 0


Българска работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ) представи мащабно проучване, изготвено от Института за пазарна икономика (ИПИ), което предлага конкретни и иновативни насоки за реформи в образователната система в България.

Изследването, оповестено на специална дискусия от Петър Ганев от ИПИ, е част от усилията на БРАИТ да подкрепи образованието в адаптацията му към динамичните икономически промени и новите изисквания на пазара на труда.

Проучването разкрива основно какви са пропуснатите ползи в образователната система заради липсата на важни реформи, както и някои слабости на системата. Сред тях се открояват ниските резултати на учениците и недостатъчното развитие на ключови умения, особено в областта на дигитализацията.

54% от учениците са функционално неграмотни по математика, а само 1/3 от населението покрива базовото ниво на дигитални умения, сочи анализът на ИПИ. В професионалното образование близо 45% от завършващите средно образование придобиват квалификация, но в 15 от 20-те най-търсени професии системата подготвя под 0.3% кадри.

Висшето образование носи значителни ползи – 90% заетост и средна заплата от 25 хил. лв. годишно, но само 18% от завършващите бакалаври са в ИТ специалности. Според анализа на ИПИ това води до сериозно разминаване между икономическите реалности, нуждите на работодателите и предлагането на квалифицирани кадри на пазара на труда. Липсата на ефективни образователни политики води до икономически загуби и пропуснати ползи за страната, което прави реформите в сектора приоритетни, категорични са членовете на БРАИТ.

Изводите от проучването сочат, че трябва да се положат усилия за промяна на учебните програми, за да отговорят по-добре на нуждите на съвременния пазар на труда и да развиват ключови умения у учениците, особено в дигиталната сфера.

Освен това се подчертава необходимостта от по-добро планиране на приема в професионалните училища и предоставяне на повече възможности за дуално обучение. Така ще се гарантира, че завършващите млади хора ще бъдат по-подготвени за реализация на пазара на труда.

Проучването на ИПИ ще бъде основа за последващи разговори с правителството и заинтересованите страни, като целта е да се изготвят конкретни политики за подобряване на образованието и по-добрата подготовка на младите хора за бъдещето.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg