EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Проф. Вучева: За възраженията на нашите бизнесмени

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Проф. Вучева: За възраженията на нашите бизнесмени

mail11:30 | 23.06.2015прегледи 1555 коментарикоментари 0


Дългосрочните договори в енергетиката трябва да се предоговорят на пазарен принцип, казва в свои анализ за БГНЕС проф. Христина Вучева. По повод протестът на работодателските организации срещу планираното увеличение за електроенергията за индустрията тя отбелязва:
„Заслужават внимание възраженията на нашите бизнесмени. Те не включват проблемите на цената на ВЕИ-та, нито проблемите с цената за битовите потребители. Те са гневни, защото за първи път някои се опитва да ги приравни с обикновените бедняци, които плащат отдавна въпросната оспорвана "такса задължение към обществото". Реално парите им ще отидат при някои, който получава повече от това, което му се полага.
Нека се опитаме първо, да обобщим какво е състоянието на основните субекти, които се засягат от предстоящото изменение на цените на ел. енергията и второ, какво трябва да се промени, за да се решат въпросите и проблемите по начин, който се приближава до това, което в общия случай установява "невидимата ръка на пазара". Защото смисълът на съществуването на регулирани цени не само у нас е в това при отсъствие на условия за конкуренция и равнопоставеност на участниците в покупко-продажбата, невидимата ръка да се замести от държавен регулатор /у нас държим да го наричаме обществен, защото думата държава не я харесваме/.
Съществуващият опит по света е доказал, че цените, определяни извън пазара, дори да се правят от най-честните и подготвени професионалисти, създават проблеми и изискват твърде много допълнителни разходи за контрол. За нашия случай добрата новина е, че в ЕС отдавна е дадена насока да се премине към прилагане на свободно договаряне на цени в сектора чрез т.н. Трети енергиен пакет и изискването за създаване на енергийна борса. За съжаление у нас до сега не е направено достатъчно, за да се приложи убедително пазарният механизъм при покупката и продажбата на ел.енергия. Нещо повече – днес прозира нежелание свободният енергиен пазар да се въведе за всички. Това ще стане ясно като припомним кой какво ще получи по настоящия порядък от 01.07.2015 г.
Първо, трите дружества, които продават на населението ще могат да увеличат цените на техните продажби средно с около 2 %. Сигурно е , че ще настояват, че това е крайно недостатъчно, за да поддържат в изправност съоръженията. На свой ред обществеността ще иска нови и нови проверки на тези дружества, за да се установи дали реално извършват инвестициите, които заявяват, как правят ремонтите, защо непрекъснато сменят електромерите. Всичко това не само, че срива икономическата ефективност, но и има силен деморализиращ ефект върху цялото общество, което в дългосрочен план е по-вредно от преките загуби на ефективност. Интересът на тези дружества е свързан силно със съществуващия регулаторен механизъм и пълната либерализация няма да бъде желана от тях.
Второ, НЕК ще продължи да затъва финансово, няма да се издължава на своите контрагенти. Те от своя страна също няма да се разплащат, работници няма да получават заплати, хаосът ще се засилва и подхранва непрекъснато. Освен изчислявания в милиони лева лош резултат, подобна среда предразполага към разхищения, грабежи и лъжи, дори и когато поредното ръководство има само добри намерения. Засилват се и апетити на хора, които имат подходящия опит и знаят, че при подобни ситуации чрез правни трикове могат да се спечелят милиони бързо и лесно, а накрая чрез поредния държавен дълг сметката се плати от всички.
Трето, многобройни предприятия, няма да могат да прехвърлят "напред" т.е. в продажната цена, увеличения разход за ел.енергия. Това в масовия случай ще има лош ефект върху техните резултати, но също така и върху общата сметка-бюджета. Вероятно за определен кръг стоки с т.н. нееластично потребление, цените ще се повишат. Но това обикновено носи изгода на тесен кръг производители на тези стоки и нови беди за големи групи от населението.
Четвърто, битовите потребители на ел.енергия ще трябва да понесат пореден удар върху своята платежоспособност. Те са без никакъв шанс да прехвърлят новия разход, като поискат увеличение на възнаграждението. Ще припомним, че работещите хора у нас едва ли са около три милиона. Пенсионерите са около два милиона, официално безработните - 300 хиляди, реално безработните без шанс да намерят каквато и да е работа - още 500 хиляди. При тези условия със сигурност може да се очаква силен натиск за нарастване на бюджетните разходи и в същото време – ръст на недоволните и обедняващи хора. По официални данни на Евростат делът на застрашените от бедност у нас е 40%, ако не се вземат предвид социалните помощи.
Пето, производители на енергия от възобновяеми източници. Те са главните печеливши от това, че има регулирана от държавата дейност и обществен доставчик на ел.енергия. Имат дългосрочни договори и общественият доставчик/ НЕК/ще трябва да купува задължително техното количество енергия по преференциални цени. Нищо, че има достатъчно енергия от други източници - също екологични и десетки пъти по евтини. Забавното е, че тези, които най-много говорят за силата на пазара, за конкуренция и за идеите на известната през 50-те години американска писателка от руски произход Айн Ранд, точно те черпят с пълни шепи от приходите, платени по съчинени, а не пазарни цени. Всичко това има опора в специален закон приет единодушно и от леви, и от десни народни представители. Това, че някои се опита да привлече вниманието на ЕК, че въпросните цени са необосновано висока държавна помощ, се отминава и за него не се говори. По-лесно е да наругаеш поредния директор на НЕК и да повикаш за това че у нас "социална политика се правела чрез бюджета, а не чрез цените на ел.енергията". Плахият опит дори на министър-председателя да помоли за двайсетина дни отсрочка, беше заклеймен от повечето медии като опит за вмешателство в работата на независимия регулаторен орган.
През последните дни един от видните наши бизнесмени в гнева си от новите увеличени цени, които пряко го засягат, предложи, за да се спасим от неизгодните договори с ВЕИ, сами да обявим в несъстоятелност НЕК. Тази идея не бива дори и на шега да се предлага, защото печеливши ще бъдат не сегашните губещи.
Заслужава да се отбележи, че в отговор веднага се появиха защитниците на "статуквото", които ни призоваха да продължим с използването на регулираните цени и обществения доставчик.
Шесто, другата група, заинтересована от наличието на обществен доставчик и установени със закон цени, е тази на многобройните топлоцентрали и техните "високоефективни" смесени производства на електрическа енергия и топлоенергия.
Те също се основават на закон, но и на неясните приьоми на съществуващата ценова методология, според която общественият доставчик е длъжен да купува ел.енергия от тях.
При тези условия е ясно на всички, че ако не се направи нещо радикално и съдържателно, първо и най-бързо ще загине общественият доставчик, но след него и всички други успешни и не толкова успешни досегашни играчи. Крайната сметка ще се представи на всички нас. Тогава затъването в дългово бреме ще бъде дълбоко и много по-тягостно отколкото това, което преживяхме в края на 2014 г.
Предлагам следния подход като начало на търсене на изход.
Правителството чрез свое решение да задължи министъра на енергетиката, министрите на икономиката и на финансите до края на тази година, с подкрепата на ЕК да осигурят предоговаряне на всички досегашни дългосрочни договори с ВЕИ и с останалите производители на енергия по начин, който осигурява от средата на 2016 г. да се прилага пазарен подход за всички, които произвеждат и продават ел.енергия, без да има потребност от обществен доставчик и регулатор, като те се заменят от "невидимата ръка на пазара" - в случая от добре работеща енергийна борса. Понятно е, че това изисква и много работа по изменение на цялостната законова рамка на този процес, завършва анализът.
------------------------
Професор Христина Вучева, финансист. Тя е вицепремиер и министър на финансите в първото служебно правителство /1994-1995/ на България след промените през 1989 г.

 

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg