EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Профил на предприемачите в България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Профил на предприемачите в България

mail07:00 | 04.07.2013прегледи 2781 коментарикоментари 0


Ива Стойкова

Българските предприемачи са образовани, но като цяло конкурентоспособността на българските МСП не е висока. Може да се предположи, че ситуацията в сектора се дължи и на недостатъчно добрата организация на обучението по предприемачество в страната, сочи анализ, изготвен по поръчка на ИАНМСП.
По данни от изследването „Предприемачество и частен бизнес в България”, през 2011 г. предприемачите се разпределят по възраст, както следва:

zoom_sss

През периода от 1997 до 2011 г. се наблюдава устойчива тенденция да намалява относителния дял на предприемачите до 30 г. (от 13% на 5%), както и на тези в интервала 31–40 г. (от 35% на 25%). Същевременно нараства делът на предприемачите на възраст 51–60 г. (14% на 28%) и при тези над 60 г. (от 3 на 9%).
За периода 1991―2011 г. се отчита и значителна промяна в съотношението на мъжете и жените предприемачи. Относителният дял на предприемачите мъже неотклонно намалява ― през периода 1991―2011 г. ― от 79% на 55%. През 2011 г. жените вече са „догонили” мъжете с дял от 45%. Повечето фирми на жени предприемачи в България са създадени след 2001 г., те са частна собственост и са български.

Жените предприемачи
България не прави изключение от общата тенденция в Европа - по-малко жени да стартират бизнес в сравнение с мъжете, както и по-малко жени да имат намерение да започнат бизнес.
- Висше или средно специално образование
- Сектори търговия на дребно, услуги
- Възраст: 35-64 г.
- Преобладават микрофирмите (до 10 души)
- Средна възраст на персонала 28-54 г.
- Инвестиции в нови технологии
- Финансиране от лични спестявания
- 65.5% от фирмите имат постоянен достъп до интернет
- 11% имат корпоративен сайт
- Приоритет вътрешния и европейския пазар

Предприемачите-износители
Преобладаващата възраст на предприемачите, чиито фирми изнасят продукция е 45- 54 години — 46% от всички предприемачи, които се занимават с износ, са в този възрастов диапазон. Друга характеристика на тези предприемачи е по-високото ниво на образованието — от тези, които изнасят продукция, 74% са с висше образование, докато при тези, които никога не са излизали на чужди пазари процентът с висше образование е 46%. По-голям е делът на жените — при жените предприемачи 8.8% са изнасяли продукция , а при мъжете — 6.5%.
По отношение на подпомагането на износа от страна на държавата, повече млади предприемачи виждат ползи от държавните стимули в областта на износа — 35% от предприемачите до 35 години смятат, че това трябва да е приоритет на държавата, докато при по-възрастните предприемачи този процент е под 30. Като дестинация за износ предприемачите до 44 години са ориентирани — в случаите когато предприятието осъществява износ, към пазара на съседни държави и ЕС. Предприемачите над 45 години намират за доста по-перспективен пазара на ЕС, отколкото страните от региона. Източният пазар (ОНД и Азия) се смята за перспективен основно от предприемачите от възрастовата група 45-54 години, но представлява слаб интерес за по-младите предприемачи. За предприемачите с висше образование най-перспективен според анкетата е европейският пазар — за 9.5% от тях, 5.8% предпочитат пазара на съседните страни, а 3.7% — страните от ОНД и Азия.

zoom_sss

Най-често срещаните говорени езици от предприемачите са английски и руски. Износът на продукция с висока добавена стойност е по-характерна за младите предприемачи. 61% от изнасящите продукция с висока добавена стойност са на възраст до 44 години, докато в същата възрастова категория попадат 47% от изнасящите предимно стоки с ниска добавена стойност. По-голям е делът на предприемачите с висше образование сред тези, изнасящи стоки с висока добавена стойност. В износа на стоки с висока добавена стойност по-голям е делът на мъжете, докато при стоките с ниска добавена стойност — делът на жените. Същото съотношение е валидно и при предприемачите, въвели международни стандарти във фирмите си. Като цяло в тези фирми е по-висок делът на високообразованите и по-млади предприемачи. Сходен е профилът на предприемачите, посочващи, че са въвеждали нови технологии във фирмите си. Те са предимно млади — 60% са на възраст до 44 години и високообразовани — 75% имат висше образование. Повече мъже отколкото жени предприемачи са отговорили, че ползват чуждестранен опит в областта на мениджмънта и търговията.
Изготвянето на краткосрочен бизнес план е по-характерно за младите предприемачи с висше образование. Склонни да правят проучвания за позициониране на чужди пазари са всички възрастови групи предприемачи до 55 години — 24% средно от тях. Сред предприемачите над 55 години този дял е 20%. Проучването на чужди пазари е по-разпространено сред високообразованите.

zoom_sss

Текстът се основана на изследването на предприемачеството и перспективите за развитие на иновациите в МСП (2012-2013), изготвен по поръчка на ИАНМСП.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg