АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Прочистване на измамнически уебсайтове за мелодии
Седемдесет процента от измамническите уебсайтове за сваляне на тонове за звънене, фонови изображения и други услуги за мобилни телефони, бяха прочистени след разследване на Европейския съюз, съобщи пресслужбата на Европейската комисия.
След 18-месечна акция за налагане на строги мерки в полза на потребителите, проведена от 27-те страни членки на ЕС, Норвегия и Исландия, 70 на сто от уебсайтовете, разследвани за подвеждащи продажби на тонове за звънене, фонови изображения и други услуги за мобилни телефони, бяха коригирани или закрити.
От юни 2008 г., когато бяха направени първоначалните проверки, досега 301 уебсайта бяха обект на проверка от страна на националните правоприлагащи органи за наличие на сериозни нарушения на правото на ЕС в областта на защитата на потребителите. 70 на сто от разследваните случаи вече намериха своето разрешение. 52 процента (159 уебсайта) бяха коригирани, а 17 на сто (54 уебсайта) бяха закрити. Трите най-големи проблема, които бяха установени, са неясно посочване на цените (например, липсваща или непълна информация), непълна информация за доставчика и заблуждаваща реклама, по-специално рекламата на тонове за звънене като "безплатни", докато потребителят на практика се обвързва със заплащането на абонамент.
В Италия през февруари и май в резултат на това "прочистване" властите наложиха солидни глоби в общ размер от около 2 милиона евро на 9 водещи компании, за които бе установено, че са в нарушение на закона.
Европейският комисар по въпросите на потребителите Меглена Кунева заяви, че "това разследване е пряк отговор на стотици жалби на родители и потребители от множество страни в ЕС. Не бива да допускаме младите хора да стават жертва на измами от
рода на заблуждаващата реклама, която ги подвежда да се абонират за тонове за звънене, за които са мислели, че са безплатни. И не бива да допускаме родителите да бъдат неприятно изненадвани от телефонните си сметки, когато техните деца неволно са се абонирали за нежелана от тях услуга. Тези резултати показват, че сътрудничеството в ЕС с цел осигуряване на прилагането на закона може значително да помогне за оздравяването на определен пазар от гледна точка на неговите потребители. Именно върху този вид съвместни правоприлагащи действия политиката на ЕС в
областта на потребителите ще съсредоточи много усилия в бъдеще."
Европейските граждани притежават повече от 495 милиона мобилни телефони. Смята се, че през 2007 г. само тоновете за звънене представляват 29 на сто от целия европейския пазар на "съдържание за мобилни телефони", което е с около 10 процента повече в сравнение с 2006 година. Стойността на продажбите на тонове за звънене за мобилни телефони в Европа през 2007 г. се оценява на 691 милиона евро.
В резултат на акцията през- 2008 година бе установено, че над половината от тези уебсайтове бяха конкретно предназначени за детската аудитория (163 уебсайта или 54 процинта), чрез използване на персонажи от анимационни филми за деца, добре познати телевизионни герои или изискващи родителско съгласие.
Трите основни проблема, срещнати при разследваните уебсайтове, са следните:
При 41 на сто от всички проверени сайтове бяха открити нередности, свързани с информацията за цената на офертата (124 уебсайта от общо 301). На много от уебсайтовете информацията за цената беше непълна или въобще не фигурираше такава - до появяването й в получената от клиента фактура със сметката за мобилния му телефон. По-специално, в случай на абонамент, думата "абонамент" не се споменаваше изрично или срокът на абонамента беше неясен.
-При 75 на сто от всички проверени уебсайтове липсваха някои данни, които са част от изискваната информация за контакт с търговеца - името на търговеца, географският адрес, или пък данните за контакт бяха непълни (225 уебсайта от общо 301). Това противоречи на правото на ЕС (Директивата за електронната търговия и Директивата за дистанционните продажби), което изисква на уебсайта да са посочени координатите на доставчика на услугите, включително неговият електронен адрес.
-35 процента от проверените уебсайтове представяха информацията по заблуждаващ начин (105 от общо 301). На уебсайтовете имаше информация за договора, но тя беше прикрита с дребен шрифт или беше трудно откриваема. В 28 на сто от случаите на подвеждаща информация услугите бяха рекламирани като "безплатни", с което
клиентът биваше въвеждан в заблуждение и едва на по-късен етап откриваше съществуването на такси или че услугите са обвързани с дългосрочен договор.
Националните органи ще продължат своята работа по приключване на недовършените случаи. Новата система на разследвания в рамките на ЕС с цел "прочистване" ще продължи да действа и в периода 2009-2010 г. с планираните няколко подобни акции и съвместни действия. /БТА/
Tweet |
|