АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Първи випуск от дуалното образование
Първите ученици в България, които се обучават по швейцарската система за дуално образование „учене чрез работа“, завършват училище. На специална церемония 20 ученици от Професионалната гимназия “Иван Хаджиенов“ в Казанлък получиха диплома за машинни техници, специалност „Машини и системи с цифрово-програмно управление“.
Професионалната гимназия “Иван Хаджиенов“ е едно от двете училища в България, които през 2015 година започнаха пилотно да прилагат швейцарския модел на дуално образование в рамките на проекта ДОМИНО (Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото), финансиран по Българо-швейцарската програма за сътрудничество. В обучението се включиха две паралелки от 9-ти и 11-ти клас, а в момента общо 125 ученици се обучават по дуалната форма в две специалности "Машинен техник - машини и системи с цифрово-програмно управление" и "Мехатроника“.
Учениците, които сега завършват, имаха възможност да учат по програмите на проекта, да работят в реална работна среда, насочвани от наставници, както и да получават заплащане по трудов договор. Според българското законодателството фирмите-партньори плащат на учениците 90 % от минималната работна заплата съобразно изработеното време. Трите фирми-партньори по ДОМИНО в Казанлък заплащаха на учениците повече - 90 % от минималния осигурителен праг за професията.
Само през следващите две години близо 600 ученици в България ще завършат дуално образование по швейцарски модел. До 2019 година, когато проектът приключва, ДОМИНО планира да обхване поне 1 200 ученици, 15 професионални училища, както и най-малко десет професии. В момента в рамките на ДОМИНО се обучават 425 ученици по общо пет професии в 16 професионални гимназии в цялата страна над 63 водещи български и чуждестранни фирми-партньори. През новата учебна в проекта се очакват нови 14 училища и три нови професии, както и още фирми-партньори.
Бюджетът на проекта е 3 530 000 швейцарски франка, като 15 процента е съфинансирането от българското Министерство на образованието и науката. Използван е основно опитът на Швейцария, но и на други страни, както и добрите традиции на българското професионално обучение.
Tweet |
|