АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Първи магистрален надлез за животни - през 2012
Ралица Русинова
Изграждането на магистрали в Европа често вреди на различните животински популации, стана ясно от проект „Транс Европейска Мрежа за Дивата Природа”.
„Очакваме 30 % увеличаване на трафика в средносрочен план в Полша и трябва сериозно да се помисли за сигурността на хищниците, тъй като много от тях умират на пътното платно, блъснати от автомобили”, констатира д-р Сабина Новак от Association for Nature “Wolf”.” Към момента сме изградили повече от 300 места за преминаване на вълци – подлези и надлези. Единият от тях е 200 метра. Планираме изграждане на над 800 преминаващи структури.”
В Хърватска има около 1000 мечки. За съжаление всяка година около 15-20 от тях умират на пътя. Магистралите са своеобразни рани в сърцето на планината.”, коментира проф. д-р Дуро Хюбер, University of Zagreb. В страната са построени 11 моста, през които свободно мигрират мечки над пътните съоръжения. „Разработват се стандарти, на които трябва да отговарят всички пътни строители.”, допълни още проф. д-р Дуро Хюбер.
Какъв е българският опит? Андрей Ковачев от „Зелените” твърди, че България едва „прохожда” в тази сфера.
Той посочи пример с магистрала „Струма”, предвидена да бъде изградена на територията на Кресненското дефиле. Бъдещото разширяване на пътя би засегнало сериозно земя, съхраняваща в себе си животинско и растително разнообразие. От 1997 г неправителствени организации настояват да се предложат алтернативи на Кресненското дефиле, за да се гарантира запазването на биологичното разнообразие в района.
„От ФАР са отпуснати над 3 млн. евро. Този проект обаче протече по много грешен начин. За пореден път не бяха разгледани никакви адекватни алтернативи. Със „смешните” 15 хиляди лв. наехме експерти, които констатираха, че все пак има възможност за алтернативен път, който да запазва сигурността на големите хищници. Предимствата от гледна точка опазване на околната среда бяха големи, но не и добре приети от страна на пътните власти”, коментира още Ковачев.
В последствие бяха предложени нови алтернативи и през 2008 бе издадена оценка по ОВОС и одобрен тунел, който ще позволи 99 % пропускваемост на животните.
„За първи път в България успяхме да извоюваме построяването на подлези и надлези за миграция над магистрала Струма”, заяви Андрей Ковачев. За построяването на автомагистрала "Струма" ще са необходими 600 млн. евро, а проектът трябва да бъде завършен през 2012 година.
Tweet |
|