АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Пътни произшествия в ЕС + инфографика
Всяка година хиляди хора губят живота си или претърпяват тежки наранявания при инциденти по пътищата в ЕС. Новите технологии помагат част от случаите с фатален край да бъдат избегнати ‒ между 2010 и 2019 г. броят на загиналите в ЕС е намалял с 23%. Спадът на смъртните случаи на пътя обаче се забавя в последните години.
От общия брой на загиналите 45% са хората, които са пътували с автомобил. Други 21% са били пешеходци.
През 2019 г. България е била сред страните с най-много жертви спрямо броя на населението с 89 смъртни случая на един милион души. Броят на жертвите в България е намалял с 19% от 2010 г. насам. С най-малко жертви спрямо броя на населението са били Швеция и Ирландия.
Най-голям дял от хората загиват на селски пътища (53%), жертвите в градски райони са 38%, а 9% са загинали на магистрали.
Около 12% от загиналите са хора на възраст между 18 и 24 г., при положение че техният дял в общото население в ЕС е само 8%. Броят на жертвите на възраст над 65 г. нараства от 22% през 2010 г. на 28% през 2018 г.
На пътя загиват много повече мъже (76% от жертвите), отколкото жени (24%), като съотношението е сходно във всички страни. Децата на възраст под 15 години са 2% от общия брой на жертвите.
Какво прави ЕС за намаляване на пътните произшествия
През април 2019 г. Европейският парламент прие правила, които ще задължат производителите на автомобили да оборудват новите коли с 30 технологии за безопасност, сред които са интелигентна система за регулиране на скоростта, система за предупреждаване при разсейване на вниманието на шофьора и система за аварийно спиране.
Смята се, че в около 95% от случаите пътните инциденти са резултат от човешка грешка. Надеждите са, че тези системи могат да спасят живота на 25 000 души и да помогнат за избягването на тежки наранявания на други 140 000 души до 2038 г.
ЕС работи и по други мерки за повишаване на безопасността на пътя. Предвижда се затягане на изискванията за управление на пътната инфраструктура, както и въвеждане на единни правила за автономните коли.
Tweet |
|