АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Разплащателната карта предпочитана от българите
По-лесните транзакции са главната мотивация за по-голямата част на българските картодържатели да придобият разплащателна карта. Изборът на конкретна карта, обаче, се влияе главно от банката издател и работодателя на картодържателя. Това са някои от тенденциите, очертани от MasterIndex Bulgaria 2010 - изследване, което се проведе по поръчка на MasterCard Europe за втори път в България. Изследването е проведено по-рано тази година сред представителна градска извадка от 1000 картодържатели на възраст между 18 и 64 години.
Главната мотивация за придобиване на разплащателна карта, като цяло, са по-лесните транзакции (посочени от общо 38% от анкетираните картодържатели), докато 32% от анкетираните споменават това като свой първи избор. В много по-малка степен българите посочват като мотивация оферта от банката (23%) и работодателя - за превеждане на заплата (20%). Същевременно най-голям процент от картодържателите посочват банката издател като главна причина за избор на конкретна карта - 42%, а други 40% заявяват, че главната причина е работодателят им. Като цяло, картодържателите между 18 и 34 години в по-малка степен от групите на по-голяма възраст споменават работодателя си като причина за избора на определена разплащателна карта. Въпреки това, групите между 18-34 години в по-голяма степен от по-възрастните посочват ниските лихви и такси и препоръките като фактор за избора на разплащателна карта - съответно 14% и 19% в сравнение с 12% за групата на 35-44 годишните и 8% за групата на най-възрастните анкетирани - 45-64 годишни картодържатели.
Интересно откритие на MasterIndex Bulgaria 2010 е че българските мъже , в сравнение с жените, в много по-висок процент споменават известен бранд карти като причина за избор на конкретна карта. В същото време, картодържателите с т.нар. заможен социален статус в по-голяма степен от картодържателите с по-нисък социален статус посочват банката издател като причина за избора на конкретна разплащателна карта. Те споменават личните препоръки значително по-малко от другите социални групи.
Данните от MasterIndex 2010 показват, че в сравнение с картодържателите с по-високо социално положение, тези с нисък социален статус посочват в значително по-висок процент магазини за дрехи и спортни клубове и значително по-малко вериги супермаркети като предпочитана организация за специални отстъпки. Картодържателите със среден социален статус в по-ниска степен от останалите споменават авиокомпании. Когато става дума за честотата на използване на дебитни карти, една от тенденциите, очертани от MasterIndex 2010 е, че като цяло представителите на най-възрастната група най-често използват дебитните си карти веднъж или два пъти в месеца, като мнозинството от анкетираните - 62%, посочват това. В групата на анкетираните, които отговарят, че използват своята дебитна карта всеки ден или два пъти в седмицата, по-висок е процентът на картодържатели от възрастовата група между 18 и 44 години. Като цяло картодържателите от 18 до 24 годишна възраст по-често от другите възрастови групи използват дебитните си карти за купуването на дрехи и онлайн пазаруване, но по-малко от другите възрастови групи за плащане на сметки. Мъжете, в сравнение с жените, в значително по-висок процент заявяват, че използват своите дебитни карти два пъти седмично - 32% срещу 26%. Картодържателите със заможен социален статус, в сравнение с другите, в значително по-висок процент използват своите дебитни карти два пъти в седмицата и по-малко от другите - веднъж или два пъти месечно. Няма съществена разлика между възрастовите групи при честотата на използване на кредитни карти. Интересна констатация в MasterIndex Bulgaria 2010 е, че мъжете (24%), значително повече от жените (15%), използват кредитните си карти два пъти в седмицата.
Tweet |
|