АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Разследване срещу европейското бренди: отмъщение или ответна мярка
Търговските спорове между Китай и Европа се увеличават през последната година, като и двете страни си разменят обвинения в нелоялна конкуренция и протекционизъм. На този фон Пекин започна антидъмпингово разследване на внасяното от Европейския съюз бренди. Във връзка с китайското разследване Ройтерс обобщава различни мнения на представители на бизнеса, неправителствения сектор и академичните среди.
Вносът на бренди в Китай може да не е много голям, но разследването се явява значително предупреждение за Европа, особено за Франция, показвайки какво може да се случи, ако продължи антидъмпинговото разследване на внасяните в Европейския съюз китайски електромобили. Това заявява Алисия Гарсия Eреро, главен икономист за Азия и Тихия океан във френската банка "Натиксис" (Natixis). Според нея целта е точно Франция, защото тя е най-податливата на влияние голяма европейска страна, която може да спре европейското разследване, за разлика от Германия. "За Германия е ясно, че малките, градски електромобили са най-голямата й индустрия и (...) те (германците – бел. р.) не искат да се състезават с Китай на собствена територия, т.е. в Европа", добавя Eреро.
Ходът на Китай е заплашителен и цели да демонстрира, че китайските власти също могат да отговарят с твърди действия срещу протекционизъм в Европа. Дори най-големите европейски компании разчитат на продажби в Китай, според Шон Рейн, основател и управляващ директор на базираната в Шанхай изследователска фирма "Чайна маркет рисърч груп" (China market research group).
По думите му Франция не крие интересите си за водене на независима от САЩ външна политика и ще настоява за по-близки икономически отношения с Китай.
Макс Зенглайн, главен икономист в базираната в Берлин неправителствена организация "Маркатор инститют фор Чайна стъдис" (Mercator Institute for China Studies - Merics), казва, че китайското разследване срещу европейското бренди "до голяма степен изглежда е в отговор на разследванията на ЕС и по-специално срещу неговата подкрепа от страна на Франция. Това е първи, много целенасочен отговор и има за цел да служи като предупреждение към ЕС. Китай следва добре установен модел за прилагане на икономически натиск, като същевременно ограничава щетите за собствената си икономика".
"Първата ми реакция към тази история с брендито е, че е доста странна и смешна. Въпреки това, като се има предвид, че износът на бренди за Китай се увеличава през последните години, а алкохолът представлява значителна част от френския износ за Китай, този ход не е само символичен – това може да представлява финансов удар за някои френски производители. За разлика от електромобилите, брендито не е стратегически важен продукт, казва Алисия Бачулска, експерт по политиката за Китай в Европейския съвет за външна политика.
Според Бала Рамасами, преподавател по икономика и заместник-декан в шанхайското Китайско-европейско международно бизнес училище, "всяка държава или регион, която има раздут търговски дефицит с Китай, ще търси начин да го намали, доста често в свой собствен ущърб. Разследванията на ЕС на китайската автомобилна промишленост определено ще бъдат посрещнати с желание ответни мерки. Почти целият внос на бренди в Китай идва от Франция. Като се има предвид намаляващото търсене на бренди през последните месеци, ходът на Китай е по-скоро демонстрация, отколкото ефективна мярка. За съжаление, пазарната сила и индустриалните политики са толкова неясни, че всичко може да се разглежда като изкривяващо търговията"./БТА
Tweet |
|