АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Разсрочено плащане на сметките за ток
Трите електроразпределителни дружества в страната ще позволят разсрочено плащане на сметките за ток. Това заяви министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев след среща ръководствата на ЧЕЗ, EVN и Енерго Про, цитиран от пресцентъра на МИЕТ. На срещата присъства и вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков.
Сред причините за високите декемврийски сметки за ток министър Добрев посочи по-дългия отчетен период. По думите му средният отчетен период е между 28 и 30 дни, а тази година периодът на отчитане е бил между 33 и 40 дни. Повечето почивни дни през декември тази година, както и по-ниските средни температури също са оказали влияние на сметките за електроенергия.
Останалите фактори, причинили повишаването на разходите за електроенергия на потребителите, са увеличението на цената на тока с 13% от 1 юли 2012 г., както и наличието на населени места с по-ниско от стандартното напрежение.
Има единични населени места, в които напрежението е 160-170 волта, вместо 220 волта, което увеличава сметките на хората, каза още министър Добрев и допълни, че от електроразпределителните дружества ще направят инвестиции, за да стандартизират напрежението в тези населени места от страната.
До 10 дни ще бъдат готови резултатите от проверките на "Топлофикация София" и електроразпределителните дружества, които Комисията по енергийно регулиране е предприела. Това каза в студиото на "Денят започва" изпълняващият длъжността председател на ДКЕВР Андон Роков. Той призна, че сметките действително са високи - завишени през месец декември, и хората имат основание да протестират.
Същевременно, електроразпределителните дружества осъдиха вандалските актове, насочени към тях. Два служебни автомобила на EVN България бяха подпалени в ранните часове на 10 февруари пред централата на дружеството в Пловдив. В близост се намира детска градина.
От своя страна, Енерго-Про отново декларира готовността си безплатно да се направи проверка на сметката на всеки клиент, който е пожелал това. От началото на годината са консултирани над 2 130 клиенти относно сметките за януари. Според статистиката на дружеството, че до момента има само един основателен сигнал от клиент, на който е начислена служебна енергия, поради неосигурен достъп на отчетник до електромера. След направената проверка на адреса, сметката на клиента е коригирана. От началото на годината са приети 400 молби за разсрочване на сметки и разглеждаме всяка от тях индивидуално.
От началото на февруари в ЧЕЗ са приети 1660 сигнала и жалби за високи декемврийски сметки за електроенергия по данни на дружеството. Според статистиката най-много сигнали са подадени след 6 февруари, когато дружеството обяви, че е готово да разгледа всяко съмнение за неправомерно завишени сметки за декември и обеща да предлага възможности за разсрочване на плащането, в случай че не бъдат открити нарушения, съобщават от компанията. От началото на годината са приети общо 2002 сигнала и жалби за високи фактури.
Подобен тип високи сметки са свързани с по-голямо потребление за по-дълъг период, а не с грешно отчитане, заяви пред БНР Иванка Диловска от УС на Института за енергиен мениджмънт. Фактурите се нуждаят от обяснение. Гражданите гледат само цифрите за дневна и нощна енергия. Смята се, че останалото са надценки, добавки и комисионни, а това не е така. 8 стотинки от сметките отиват за базисната електроенергия. Още 2 стотинки се връщат към производителя за насърчаване на възобновяемата енергия, на високоефективното производство и третата добавка е насочена към компенсиране на загубите на НЕК от това, че купува скъпа енергия по дългосрочни договори от ТЕЦ "Марица изток". Всички добавките трябва да бъдат отделени във фактурата, за да се види, че това не са надценки, а реални плащания към производството. Още 5-6 стотинки са за мрежови услуги. Това не е посредническа дейност, а пренос и трансформиране на енергия, уточни Диловска.
Tweet |
|