АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Рафинерията "Лукойл" не се продава
Не сме получавали предложения за продажба на рафинерията в Бургас и не водим никакви преговори по въпроса. Това се казва в позиция, разпространена от агенция "Блумбърг", на “Литаско” - дъщерната компания на “Лукойл”, която е собственик на завода в Бургас.
От "Литаско" казват, че не са назначавали публична или частна организация да търси потенциални купувачи или да води преговори за продажба.
“Лукойл Нефтохим Бургас” АД е дружество, разположено в страна-членка на ЕС, която е собственост на швейцарска компания “Литаско”. Според европейското законодателство по защита на частната собственост, както и обичайните бизнес практики, всяко намерение за закупуване на актив, принадлежащ на друга компания, трябва първо да бъде обсъден между контрагентите и само след това с властите на страната, където активите се намират”, се посочва още в позицията на “Литаско”, съобщава БНР.
Реакцията на компанията е в резултат на статия в британското издание FT, което отбелязва, че финансовия министър Василев е заявил, че натискът на правителството върху руските компании е накарал „Лукойл“ да започне процес на продажба на най-голямата си петролна рафинерия в Югоизточна Европа, която се намира близо до Бургас. „Вероятно има икономическа полза от смяната на собствеността върху рафинерията. Имаме индикации за интерес“, посочвал той.
Правителството не участва в продажбата на рафинерията, която доставя на международни клиенти повече от половината от продукцията си – включително важни доставки на дизел за Украйна в началото на руската инвазия, уточнява изданието. Финансовият министър заявява, че София ще запази поредицата от ограничителни мерки, докато не дойдат нови собственици.
Друг нюанс в статията е фактът, че България въведе в петък, 13 октомври, извънредна енергийна такса върху преноса и транзита на руски природен газ през нейна територия. Тя е в размер на 20 лв./мВтч. Това се случва дни след като е наложен 60% данък върху печалбата на притежаваната от Русия рафинерия „Лукойл“.
Британското издание цитира министъра, според когото целта не е газът да стане по-скъп за потребителите в Унгария и Сърбия, а за „Газпром“ да е по-неизгодно да доставя газ през България. "Новата такса е напълно в съответствие с целите на ЕС за намаляване на зависимостта от руските изкопаеми горива."
Тъй като повечето договори на „Газпром“ се определят на мястото на доставка в дадена страна, таксата най-вероятно няма да окаже влияние върху цените на газа надолу по веригата. Това само ще намали печалбите на „Газпром“, заявява той.
Министърът съобщава, че българското правителство е уведомило Брюксел за промените. От „Файненшъл таймс“ уточняват, че представител на ЕС е казал, че Европейската комисия „разглежда“ въпроса.
Статията отделя внимание на затрудненията пред България от прекъсвания на доставките на газ в миналото, особено през зимата на 2008-2009 г., когато Русия затвори крановете заради спор с Украйна.
Последното спиране на газа също хвана София без много запаси от газ, като през пролетта на 2022 г. нейните хранилища бяха запълнени до по-малко от 20 процента.
Финансовият министър подчертава, че оттогава България е добавила реверсивни възможности към тръбопроводна мрежа от комунистическата ера, предназначена за транспортиране на газ към Гърция и Турция. Освен това се свърза с Гърция чрез нова връзка и изгражда повече трансгранични капацитети към Сърбия и Румъния.
Tweet |
|