АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Реклами за ипотечни кредити правят продавачите неотстъпчиви
Изключително изгодни сделки бяха сключени през първите два месеца на 2010-а година, сочат данните на „Адрес недвижими имоти”. Спадът в цените на жилищата стимулира все повече купувачите и те не се поколебаха да се възползват от примамливите за тях икономически условия. Имотите, купени с цел инвестиция, се превърнаха в сравнително трайна тенденция. Пример за това е имот, закупен за сумата от 28 000 евро, който впоследствие се отдава за 150 евро на месец – около 6.5% годишен доход.
Сделки продължиха да се сключват единствено на атрактивни цени, особено в привлекателните райони с добра инфраструктура, което се превърна в стимул и за още една тенденция. Много хора продадоха наследствените си имоти или пък жилища в недобро състояние, за да инвестират средствата в по-качествени, новопостроени апартаменти с добра локация. Тези купувачи бяха стимулирани и от алтернативните начини на финансиране. Банките продължиха процеса на либерализиране при отпускането на кредити. На пазара се появиха и пари от натрупани лихвоточки, което се превърна в допълнителен начин на финансиране. Такъв е случаят на 23-годишна жена, която купува двустаен апартамент в столичния квартал Люлин за малко над 40 000 евро, тъй като очаква пари едновременно от лихвоточки и от реализирана продажба.
Тези алтернативни начини за финансиране на имоти, заедно със засиленото през периода рекламиране на ипотечно кредитиране, дадоха на купувачите по-големи очаквания за финансовите им възможности. Тези очаквания накараха продавачите да не бъдат толкова склонни на преговори по отношение на оферираната цена. Те станаха по-неотстъпчиви и поради склонността на купувачите да отделят повече средства от предвиденото за имот, който наистина отговаря на изискванията им. „Неотстъпчивостта на продавачите се дължи до голяма степен и на засилените огледи и интерес от страна на потенциални купувачи, които активно гледат, но не са реални клиенти, тъй като нямат представа дали ще им бъде отпуснато финансиране”, коментира Калоян Богданов, маркетинг мениджър в „Адрес”.
Раздвижването на пазара през първите два месеца от годината се изрази и в тенденцията към увеличаване на броя на сделките за имоти без Акт 16, както и в известния ръст на средните ценови нива, на които се реализираха сделки в столицата. Въпреки това, през периода станахме свидетели на сделка за жилище с площ от 80 кв.м. в района на Докторската градина на атрактивната цена от 100 000 евро.
Собствениците също потърсиха алтернативни варианти, за да се впишат в новите условия на пазара, сочат данните на „Адрес”. Голяма част от строителите търсеха директно купувачи, като предлагаха собствен лизингов план, както и различни, гъвкави схеми на плащане. В групата на продавачите се появи и сегмент на хора, които, засегнати от безработицата, продават имотите си и заминават главно зад океана.
Офисите и магазините пък бяха обект на продължаваща релокация – техните собственици и наематели също използваха момента, за да потърсят по-примамливи предложения. Позитивен знак за бъдещето на пазара беше и повишеният интерес към наемане на площи за заведения във всички райони на столицата. Показателната за това бе сделка за наем на помещение с площ от 150 кв.м., отдадено за 1500 евро. Имотът ще бъде използван за отварянето на ресторант - знак за съживяване на икономическата картина като цяло.
Активни на пазара бяха представителите на хранително-вкусовата промишленост. Причината се крие в това, че бързооборотните стоки са по-малко засегнати от икономическата криза и за много от работещите в сферата моментът бе изключително подходящ. Други активни купувачи се оказаха и наемателите, които решиха да потърсят собствени жилища.
Все по-изгодни условия бе характеристиката, която беляза и пазара на наеми през изминалия период. Наемодателите вече са склонни да сключват договори за по-кратък от едногодишния период. Особено характерна бе тази тенденция за имотите в по-високия ценови сегмент. Като резултат, около 11% от сключените сделки за отдаване са за тримесечен период. Много по-голям бе и общият брой сключени сделки за наем на фона на броя им през предходните месеци.
Пазарът на наеми също се характеризираше с по-високи ценови нива. Налице са данни за наемни нива от 500 до 700 евро – суми, рядко срещани през 2009-а година. Въпреки това обаче, голяма част от офертите бяха изключително атрактивни. Тристаен тухлен апартамент в Южните райони на София се отдаваше за 200 евро, а друг имот, първоначално офериран за 600 евро месечно, падна на едва 370 евро.
Активни наематели за периода се оказаха българи, които се връщат от чужбина и търсят изгодни жилища, за да се установят в България. Тези наематели са и причината да се сключват сделки за наеми от по-висок ценови сегмент. Пример за това е мениджър на международна компания, който наема тристайно тухлено жилище за 1100 евро на месец. Голяма част от жилищата през периода бяха наети от фирми от сферата на производството и услугите. Заради ниските наемни нива и понижените цени на труда тези фирми наеха жилища за служителите си. Пример за това е жена, която наема панелен апартамент в Люлин за малко над 150 евро, тъй като идва да живее в столицата заради работата си. Масово наематели решават да не живеят повече под наем, а да се възползват от кризата и да се сдобият със собствен имот.
В морската столица се увеличиха сделките с българи, живеещи в чужбина, които се възползват от ниските цени, за да реализират стара мечта да имат дом и на морето. Активни през периода бяха и моряците, които бързаха да инвестират в нов имот преди периода на следващия рейс. Предприемчиви варненци закупиха имоти, които дълги години са оглеждали и сега ще ги използват за даване под наем или след реконструкция за започване на бизнес.
Tweet |
|
Абе не са им чак толкова атрактивни цените. Нали постоянно ги следя. Не хващат окото тия за по-малко пари, защото са в много лошо състояние. Адрес пак пиар си прави ...