EUR 1.9558
USD 1.8258
CHF 2.0456
GBP 2.3126
CNY 2.5162
you tube
mobile version

Рентабилността в хотелския бизнес се свива

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Рентабилността в хотелския бизнес се свива

mail10:15 | 25.06.2024прегледи 290 коментарикоментари 0


Забавянето на ръста на приходите и повишаващите се разходи за труд поставят на изпитание рентабилността на хотелите в България, съобщиха от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE).

През юни Асоциацията организира национално допитване до мениджъри и собственици на хотели, което има за цел да покаже какво е реалното състояние на хотелския сектор и какви са нагласите и очакванията на хотелиерите към края на първото полугодие на 2024 г.

Сред по-важните изводи от допитването са, че повишението на цените на нощувките от последните две години се забавя значително, разходите за заплати и осигуровки на персонала растат, без изгледи за забавяне, приходите се движат в рамките на малко над годишната инфлация за страната.

Рентабилността в хотелския бизнес се свива, което поставя на изпитание уменията и гъвкавостта на собственици и мениджъри, интересът към внос на работници от трети страни намалява за сметка на интереса към привличане в хотелите на студенти и ученици от горните класове, са сред другите изводи от допитването.

Според резултатите от анкетата силната конкуренция между хотелите води до това "стихийното" хотелиерство все повече да отстъпва място на професионалното управление от страна на опитни мениджъри. 

Ръстът на заетостта забавя темпо

В началото на летния сезон при една трета от хотелите в страната заетостта е без промяна спрямо средата на миналата година, една трета регистрират ръст до 10 на сто, а 10 на сто от хотелите са успели да постигнат ръст по-висок от 10 на сто. Една четвърт от хотелите регистрират различни проценти спад на заетостта. 

За сравнение, през миналата година значително по-висок процент хотели са регистрирали ръст - общо около 60 на сто, докато през тази година такъв имат едва 40 на сто. С почти 10 на сто нараства делът на хотелите, които са без промяна на заетостта спрямо миналата година и със 7 на сто нараства делът на тези, които отчитат спад в заетостта. 

Ръстът на цените гравитира около този на инфлацията

Шестдесет на сто от хотелите са повишили цените с до 10 на сто, а при една четвърт от тях липсва промяна спрямо миналата година. През миналата година при половината от хотелите повишението на цените е било с между 10 и 20 на сто, докато през тази година едва 14 на сто са предприели увеличение в този интервал. Над двойно е нарастването на дела на тези, които не са повишавали цените – от 10 на 25 на сто. 

Приходите от нощувки – тенденцията е към застой 

За около 30 на сто от хотелите приходите остават същите спрямо първото полугодие на 2023 г. и  за около една трета нарастват с до 10 на сто - отново в рамките на или малко над годишната инфлация. 17 на сто са постигнали ръст от над 10 на сто, а една пета от хотелите отчитат различни проценти спад на приходите, най-често до 10 на сто. 

Към средата на 2023 г. 70 на сто от хотелиерите са отчели някакъв ръст на приходите, срещу 50 на сто през тази година. В миналогодишната анкета едва 13 на сто от хотелиерите обявяват, че приходите им остават същите, докато сега този дял е 30 на сто - почти тройно нарастване. Това означава, че като цяло ръстът в приходите се забавя значително, с тенденция към застой, коментират от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели.

Оперативните разходи нарастват

Ако в голямата си част приходите от нощувки остават без промяна спрямо миналата година, то това далеч не може да се каже за оперативните разходи на хотелите, отбелязват от Асоциацията. Четиридесет на сто от анкетираните посочват ръст на разходите между 10 и 20 на сто, а за една пета от тях те са нараснали с над 20 на сто.

При една трета от хотелиерите оперативните разходи са се увеличили с до 10 на сто и едва 5 на сто посочват, че те са същите като миналата година. При сравняване на отговорите на този и на предходния въпрос  – за ръста на приходите, изводът на Асоциацията е, че при едни и същи или малко по-високи приходи оперативните разходи на хотелите скачат значително, което означава, че рентабилността на хотелския бизнес в България се свива чувствително спрямо миналата година.

Основните предизвикателства пред бизнеса остават

Според над 70 на сто от анкетираните в структурата на разходите най-висок скок в сравнение с първото полугодие на миналата година отбелязват тези за заплати и осигуровки. Липсата на персонал води класацията на най-сериозните предизвикателства пред хотелския сектор - с над половината от отговорите, и ръст от над 10 на сто спрямо отговорите от миналогодишната анкета, посочват от Асоциацията. 

Малко над една пета от хотелиерите отговарят, че най-голямото предизвикателство пред техния бизнес е ръстът на разходите, 10 на сто от отговорите събира опцията "Спадът на туристите от традиционния за моя хотел пазари" и още толкова - "Невъзможността за дългосрочно планиране на бизнеса".

Кадровата политика

През изминалите две години най-популярният отговор на въпроса "Как може да бъде решен въпросът с липсата на кадри в туризма?" беше "Повишаване на заплатите, така че да станат конкурентни на други сектори", посочват от Асоциацията. През това полугодие решението вече се търси в нова посока - "Ангажиране на студенти и ученици от горните класове със стажове и програми за заетост" - над една трета от попълнилите акнетата, докато решение в посока повишаване на заплатите виждат една четвърт от респондентите.

В средата на миналата година съотношението между тези отговори е било обратното. Изводът от този обрат е, че при настоящите цени на нощувките ръстът на възнагражденията наближава своя таван, над който вече сериозно би се свила и без това не особено високата рентабилност на хотелите, посочват от Асоциацията.

По отношение на варианта внос на работници от трети страни, едва 17 на сто от хотелиерите виждат това като устойчиво решение, за сметка на миналата година, когато делът е бил 26 на сто, което е почти 10 на сто спад.

Прогнози и очаквания за близките месеци

На въпрос, свързан с очакванията за бизнес климата в туризма, над половината от анкетираните не очакват той да се подобри до края на годината. Това, според Асоциацията, означава, че скептиците нарастват с 10 на сто спрямо миналата година. В същото време, над 60 на сто от хотелиерите очакват през тази година техният собствен бизнес да отбележи някакъв ръст, което, макар да звучи парадоксално на фона на данните дотук, е лъч оптимизъм в иначе не особено позитивната картина на бранша, коментират от Асоциацията.   

На въпроса кога очакват бизнесът им да се върне до нивата на считаната за еталон 2019 г., 40 на сто от хотелиерите отговарят, че вече са достигнали тези нива, а също толкова смятат, че това ще им отнеме повече от една година.

Очаква ли се ново повишение на цените 

Тенденцията за повишение на цените се забавя значително, което личи и отговорите на този въпрос - почти 60 на сто от попълнилите анкетата не предвиждат увеличение на цените до края на годината, а една трета от хотелиерите предвиждат ръст в рамките на до 10 на сто. 

Какви чужди туристи посещават България

И през това полугодие румънците твърдо водят класацията, като най-многобройни чуждестранни туристи у нас (66 на сто). Следващите най-важни пазари са Великобритания (36 на сто), Германия (32 на сто), Израел (21 на сто), Турция (18 на сто), Полша (18 на сто) и Чехия (12 на сто). Сумата от процентите е над 100, понеже тук има възможност за повече от един отговор, уточняват от Асоциацията.  

В допитването са се включили собственици и мениджъри на 166 хотела и хотелски групи или около 8 на сто от категоризираните хотели в България.

Като тип хотели - една трета са представителите на морските, една трета на градските, а останалата една трета е почти поравно разделена между планинските и СПА хотели. Почти поравно са три и четиризвездните хотели – 40 на сто и 35 на сто, 14 на сто са петзвездните и 6 на сто двузвездните. Около две трети от хотелите са с до 100 стаи, 17 на сто са с между 100 и 200 и 15 на сто са с над 200 стаи.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg