АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Рибата за Никулден - какво не знаете за нея
Маргарита Георгиева
Шаранът и скумрията са най-търсената риба за Никулден. Около това мнение се обединиха производители и търговци на рибни изделия у нас, до които се допита Economynews.bg. Традицията повелява на българската трапезата на този ден да има риба, и то шаран. Преданието разказва как Св. Никола спасил от гибел изпаднали в беда рибари, като запушил дупка в лодката им с шаран. Водещо при пазаруването обаче си остава цената. Заради това и доста търсена по празника е скумрията. Според Океан Къмпани ООД българският потребител има ограничени финансови възможности и не е рядкост хората да посрещат празника и с цаца. Малко са хората, които си позволяват да купуват рибни деликатеси, сом, амур, сьомга, барамунди, лаврак, ципура или филета, смятат от бранша.
От компанията „Атлантик” АД също предвиждат, че пангасиус ще е сред търсените видове риби, тъй като в последните 2-3 години става доста популярна у нас. Новост за пазара е и рибата барамунди (Нова Зеландия и Австралия), която в магазините се намира на цена над 8,00 лв. Все по-популярни на пазара са и произвежданите в сладки (плаващи във водата мрежени клетки) по средиземноморското крайбрежие на Гърция и Турция ципура и лаврак. Според Кисьов обаче българинът често прави компромис с качеството за сметка на цената. Затова неговият съвет е, ако цена от 5.50 лв. за шаран е скъпа за българина, да избере по-евтината едра каракуда или толстолоб, който има чудесно филе и е 2 пъти по-евтин от шарана. Продажби
Дори грешката в църковни календар за 2010 г., където пише, че риба може да се консумира на Никулден само ако е храмов празник, няма да попречи на търговията. Седмицата преди празника е най-натоварена за търговците на рибни изделия, а продажбите им рязко се увеличават. „По Никулден е жътвата на рибарите и рибопроизводителите. Затова и основните продажби на риба са именно в края на ноември – началото на декември. Над 60-70 % от произведената в страната прясна риба (шаран, толстолоб и амур) се продава именно в този период. За пъстървата това са не повече от 50 %, защото тя вече се предлага на пазара целогодишно.”, обяснява изпълнителният директор на Асоциацията по Рибарство и Аквакултури. Близо 30-40 % е ръстът на продажбите по Никулден, пресмятат, от „Океан Къмпани” ООД. Така ако оборотът на една компания за продажба на риба е 50-60 хил.лв., той може да се увеличи до 80 хил., коментират от дружеството. Тъй като е трудно да се направи точна прогноза за количеството на продажбите, единственото, което правят търговците, е да се заредят добре със стока и да се надяват, че запасите ще отговорят на търсенето. “За този празник всяко или почти всяко семейство се старае да сложи на трапезата риба. В този смисъл можем да говорим за концентриране на потреблението в един конкретен ден, но на средно месечна база не може да се говори за сериозно увеличение на продажбите. Можем да кажем, че традиционните периоди с по-засилена консумация на риба са месеците от септември до март, като се изключи периода след Никулден до 15-20 януари, когато най- популярно става свинското месо”, коментира Огнян Райчев, маркетинг експерт в «Атлантик” АД за EN.bg.
Цените на пазара
“България , като страна неразвиваща от доста години активен риболов и нямаща пряк достъп до световните риболовни райони, е изцяло зависима от цените, диктувани на международните пазари. В този смисъл вносителите и търговците на едро са принудени да следват тези световни тенденции, които не зависят от нашето никулденско потребление – тоест няма основание за повишаване на текущите пазарни цени”, смята Огнянов. Затова според него в навечерието на празника необосновано вдигане на цени на риба може да има само у някой не до там добросъвестни и предприемчиви търговци на дребно и спекуланти. Според Асоциацията по Рибарство и Аквакултури ситуацията е друга и преди празника определено има повишаване на цените. Успокоително звучат думите на Кисьов, че тази година повишението на цените не е така драстично, като преди няколко години, когато според него пазарът по Никулден е „пощурявял” . Според експерта не толкова отдавна търговците са рекетирали производителите с ниски изкупни цени заради огромното предлагане, а потребителите с изкуствено завишените цени на дребно. Все по-честото пряко присъствие на производителите на пазара, както и голямото разнообразие спомагат за нормализиране на ситуацията. Кисьов обаче опровергава публикации в пресата за цена на шарана от 4 лв. „Няма и не може да има такава цена. Това може да бъде цена на производител, особено на такъв, който не е регистриран никъде и не плаща никакви данъци в държавата. Нормална цена на дребно е от порядъка на 5,50 – 6,00 лв/кг шаран.”, категоричен е експертът,
Хранителни навици на българина
Определено българинът не консумира риба често, и като че ли се сеща за този вид храна по време на Никулден, смятат експертите. Според Кисьов потреблението на риба у нас не е голямо. България е на последните места в Европа по консумация на риба на глава от населението - някъде около 4,0 кг годишно, колкото е консумацията на този продукт в Албания. „Това е над 2 пъти по-малко от потреблението в средата на 80-те години, когато, както си спомняте, имахме „задължителна рибна сряда”, обяснява Кисьов. Това е и десетина пъти по-малко от средното потребление за Европа. За сравнение в северните страни консумацията на риба надвишава 60 кг/год., а в Япония тя е над 80 кг/год. „Разликата в консумация на риба у нас и в световен мащаб е в пъти по-малка за България”, коментират от „Атлантик” АД. За да се промени това е нужна силна подкрепа от страна на държавата. Според Кисьов Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА), заедно с браншовите организации на рибарите и рибопроизводителите и с помощта на специалистите по здравословно хранене трябва да организират масирана промоционална и рекламна кампания за рибата на трапезата на българите. За това могат да се намерят пари и по различни европейски и други международни програми, включително и по Оперативна програма Рибарство, смята още той.
Най-търсените видове риби в България | ||||
Вносни риби | Деликатесни риби | Черноморски видове | Сладководни видове | |
1. | Скумрия | Сьомга | Цаца | Шаран |
2. | Хек | Ципура | Калкан | Амур |
3. | Мерлузи | Лаврак | Паламуд | Толстолоб |
4. | Есетрови риби | Акула | Щука | |
5. | Балканската пъстърва |
Плакията се приготвя по различен начин в различните райони на страната, като в основата на плънката е голямо количество лук и праз, с други подходящи есенни зеленчуци, малко от месестата част на консервирани домати, орехи и много зелени подправки, като всяка домакиня прибавя към тази основа и други, предпочитани от нея или от семейството продукти. Най-често се прави плънка (също различна според вкуса и семейната традиция), с която шаранът се пълни и пече на фурна. Често, за улеснение при сервирането, много домакини подреждат шарана на порции (филета или шайби) в голяма тава върху задушената плънка, изпичат го във фурната до златисто и го сервират аранжиран с лимон и зелени подправки. Като експерт в сферата на рибарството и аквакултурите вече почти 40 години и като запален кулинар, аз имам своите предпочитания по отношение на рибата и любими ястия, приготвени от различни видове риби, но най-важните от тях са две: •На трапезата да има риба и/или някакви рибни продукти няколко пъти седмично – тази пълноценна белтъчна храна е лесно усвоим продукт за всички възрасти, но заедно с това тя е здравословна, диетична и лечебна… •Рибата да се приготвя с любов и по диетичен начин, което ще рече, че трябва да се избягва любимото за много българи „драстично” препържване (така може да се приготвя само дребна риба като цаца, уклей, дребна каракуда), а за останалите „месести” видове риби да се предпочита задушаването със зеленчуци, печена на скара или на фурна (след сухо или „мокро” мариноване с предпочитани подправки и сок от бяло вино, лимон и соев сос).
Tweet |
|