АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Родното агнешко и веригите
Тази година агнешкото на българската трапеза за Великден е 100% родно производство. Това обяви Сдружението за модерна търговия (СМТ), обединяващо най-големите вериги на пазара у нас.
Проверка на EconomyNews.bg в столичен квартал и обиколка, включваща магизини на три от веригите, показа обаче, че агнешкото месо е изчерпано (данни от петък следобед и събота сутринта). Това означава, че количествата не са били съвсем достатъчни, за да успеят да отговорят на търсенето, макар и в последния момент. С други думи, под съмнение е дали българското производство на агнешко месо е било достатъчно, за да има навсякъде непосредствено преди празника.
На този фон, кратката конфронтация от изминалата седмица между търговските вериги и МЗХГ изглежда повече от странна.
Кратка справка: Земеделското министерство поиска от веригите да обособят специални места в своите магазини само за български регионални продукти. Последва остър коментар от страна на СМТ, брифинги и среща на ниво министър-председател. В крайна сметка всички се обединиха около идеята за регионални къси вериги за доставка на свежа продукция от местни производители в търговските обекти.
От всичко изказано едно нещо може би незаслужено остана пренебрегнато, а е важно. Представитеката на една от големите вериги подчерта, че въпреки извънредната ситуация заради Ковид-19 у нас и в Европа, рафтовете на българските магазини не останаха празни – а именно такива кадри видяхме от европейските страни. И това е напълно вярно – в България нямаше недостиг, а организацията за спазване на противоепидемичните мерки в магазините се случи сравнително безпроблемно и бързо.
Още в началото на извънредното положение изпратихме въпроси към част от веригите за това какви са предизвикателствата пред тях и имат ли затруднения с доставките. Попитахме и за българските продукти. Вижте как отговориха те.
Няма преустановени доставки на стоки. Завишено пазаруване имаше веднага след обявяването на извънредно положение, но постепенно търсенето влезе в обичаен ритъм. Хората се убедиха с очите си, че рафтовете в магазина не остават празни и стока има.
Така от Kaufland България коментираха ситуацията у нас в условията на пандемия от коронавирус. Какви са другите наблюдения и предизвикателства - отговорите специално за EconomyNews.bg
Изпитвате ли затруднения и какви заради ограниченията и затворените граници и затегнатия режим на придвижване на хора и стоки?
Няма преустановени доставки на стоки. Дори в определени моменти да има забавяне на доставките, реорганизираме процесите си така, че клиентите да не усетят тези забавяния. Нашите колеги и всичките ни партньори по цялата логистична верига работят на 100 процента, за да отговаряме на клиентското търсене с нормален ритъм въпреки ситуацията. Взели сме всички мерки, за да сме добре подготвени. Kaufland България, както и другите хранителни вериги, разполагат с достатъчнo продукти. Уверяваме хората, че могат да пазаруват нормално, без да се презапасяват. Работим на високо професионално ниво с всички институции, от които получаваме активно съдействие. В постоянен контакт сме с Министерството на икономиката, Министерство на земеделието, Българската агенция по безопасност на храните и нейните областни дирекции, Министерство на здравеопазването и регионалните здравни инспекции. Информираме ги непрекъснато за ситуацията, обръщаме се за съдействие при нужда и получаваме пълна подкрепа.
Земеделският министър Танева призова да се зарежда приоритетно родна продукция – прави ли се това и промени ли се делът на български стоки в магазинната мрежа?
Работим успешно с български производители и доставчици от години. Във всички хранителни категории делът на българските продукти при нас преобладава, а има категории като месо и месни продукти, млечни, плодове и зеленчуци, при които в сезонните им пикове българският дял продукти доминира. Работим в партньорства и с малки регионални производители, чиито продукти излагаме на нашия „Фермерския щанд“ в различни наши обекти в София, Велико Търново, Горна Оряховица и Пловдив. Над 85% от оборота ни е формиран от български доставчици. Работата с български производители и доставчици при нас винаги е била приоритет. Продължаваме активно да работим с тях и в момента сме отворени да увеличаваме партньорствата.
Имате ли наблюдения за промяна на потребителското поведение и търсене – подобно на Франция например, където има рязък скок на потреблението на местна продукция от началото на кризата с коронавируса?
След обявяване на извънредното положение хората очевидно бяха притеснени и тогава се забеляза завишено пазаруване на основни храни като брашно, олио и захар, на варива и консерви, както и на хигиенни продукти, но постепенно търсенето влезе в обичаен ритъм. Хората се убедиха с очите си, че рафтовете в магазина не остават празни и стока има. Що се касае до потреблението на местна продукция – интересът на българския потребител към родната продукция традиционно е висок. Затова нашият стремеж винаги е бил да отговаряме на този интерес при формиране на асортимента ни.
Отговорите на Billa България специално за EconomyNews.bg:
Изпитвате ли затруднения и какви заради ограниченията и затворените граници и затегнатия режим на придвижване на хора и стоки?
Срещаме някои предизвикателства, но те не влияят на наличността на артикулите в нашите магазини, заради разнообразния асортимент, който предлагаме. Липсата на персонал и затрудненията по границите са в основата на това доставчици от страни като Испания, Италия, Франция и Турция да отказват да превозват стоки. Ограниченията и мерките по границите са причина да има и забавяне на вноса на суровини и материали за опаковане при някои български доставчици. Наблюдаваме и частично забавяне на доставките към складовете и магазинна мрежа, заради контрола на достъпа между областните градове.
Земеделският министър Танева призова да се зарежда приоритетно родна продукция – прави ли се това и промени ли се делът на български стоки в магазинната мрежа?
Работа с български производители и български доставчици е част от стратегията на BILLA България. Компанията ни се стреми да стимулира родното производство и да представя предимствата на българските продукти на потребителите от години. Веригата ни дори предлага собствени български марки като плодовете и зеленчуците от “BILLA Градини” и месо с гарантиран произход под марка “Българска ферма”. Доминиращо е присъствието на български асортимент в категории като млечни продукти, колбаси, свежо месо, плодове и зеленчуци, хляб и хлебни изделия, както и при сладки изделия, основни храни и консерви. Въпреки това някои български производители изпитват трудности с производството си, защото са зависими от внос на основни компоненти или суровини, или пък имат ограничен ресурс за производство и не могат да отговорят на високото търсене на пазара.
Имате ли наблюдения за промяна на потребителското поведение и търсене – подобно на Франция например, където има рязък скок на потреблението на местна продукция от началото на кризата с коронавируса?
Не се забелязва ръст на потреблението, който да е конкретно предизвикан от страната на произход на конкретни продукти. Клиентското търсене е насочено главно към базови продукти, като основни храни, консерви, месо, сирене и млечни продукти. Забелязва се спад в потреблението на луксозни стоки, сезонен асортимент и шоколадови изделия. Сериозен ръст се наблюдава и в потреблението на продукти за хигиена с антибактериално/биоцидно действие. Що се отнася до плодове и зеленчуци, там търсенето е насочено към моркови, картофи, лук, чесън, джинджифил и лимони.
Блиц интервю специално за EconomyNews.bg с генералния директор на T MARKET Петър Павлов.
Г-н Павлов, имате ли затруднения поради ограниченията, затворените граници и затегнатия режим на придвижване на хора и стоки?
Петър Павлов: Имаме известни затруднения с доставките на стоки от Италия поради трудното намиране на транспорт в момента. Наблюдава се и забавяне на стоката, идваща от Турция, както и на доставки, преминаващи през Румъния. Относно хората, стриктно спазваме разпоредбите, въведени с извънредното положение. Нашите служители са снабдени с нужните средства за защита. До известна степен въведеният контрол на достъпа в търговските обекти затруднява нашите клиенти. Той не е най-удобният режим нито за нас, нито за тях, но всички проявяваме разбиране, тъй като това е в името на безопасността на хората. Тук бих искал да благодаря на министрите Караниколов и Ананиев и на техните заместници г-н Борисов и г-жа Начева, поддържаме ежедневен контакт с тях и те ни помагат в намирането на правилните отговори на много въпроси.
Земеделският министър Танева призова да се зарежда приоритетно родна продукция. Прави ли се това и промени ли се делът на български стоки в магазинната мрежа?
Делът на българската стока в T MARKET е традиционно висок и е над 80%, като свинското месо е 100% родно производство. При зеленчуците процентът българска продукция ще се увеличи с настъпването на сезона на традиционните артикули у нас. Участвахме в срещата с министър Танева и активно работим с министерството за достигане до още повече български производители.
Имате ли наблюдения за промяна на потребителското поведение и търсене – подобно на Франция например, където има рязък скок на потреблението на местна продукция от началото на кризата с коронавируса?
Има повишено търсене на пакетирани хранителни продукти, хартиени и почистващи препарати, както и на пресни плодове и зеленчуци. Както казах, при нас делът на българската стока е традиционно висок и не предвиждаме неговото намаление, по-скоро може да се увеличи.
Търговските вериги у нас, независимо дали са част от чуждестранни компании или изцяло български, от години се стремят към повече български асортимент в портфолиото си. Не от днес градят мрежа от производители и доставчици, с които устойчиво и дългосрочно да работят. Но това не се случва изведнъж и изисква усилие и от страна на самите фермери. Защото за да попадне една стока на рафта, тя трябва да отговаря на определено качество и дори сертификат.
Но да се върнем на агнешкото. В статистиката на МЗХГ то попада в една категория на Дребен рогат добитък заедно с кози, биволи и др. От началото на годината на месечна база в тази категория влизат 1190 заклани животни. За сравнение, данните за прасетата и пострадалите заради чумата стопани, е петдесет пъти повече.
МЗХГ се ангажира да подпомогне всички малки производители, а на 64-те опериращи кланици в страната държавата предостави подкрепа в размер на 7 лв. на агне, за да достигнат до българския производител на агнешко месо.
Tweet |
|