АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Румънски павета по български улици
Ива Стойкова
Интересна ли е България за румънски компании? Вероятно ще е изненада, че именно специализирани в строителството фирми искат да намерят своя ниша у нас. Две румънски компании взеха участие на изложението Българска Строителна Седмица. Как изглеждаме в техните очи, защо са се ориентирали към българския пазар и как преминаха през кризата – блиц отговори, специално за EconomyNews.bg*.
Защо България?
„От една година виждаме развитие в България, вървите напред в строителството. Пример е бул. „Цариградско шосе” – виждам нови сгради, нови конструкции, което значи, че по-бързо преминахте през кризата. Това ни амбицира да се опитаме да се вмъкнем в пазарния сегмент на България. Освен това Дунав мост ни улеснява много, чакахме го от дълго време. Румънските и българските фирми по-лесно могат да си контактуват”. Така описва ситуацията у нас Радуку Ница, представител на Elpreco, Крайова.
Профил: Производител на газобетон, паважни плочи и бетонови цигли, тръби за канализация, електрически стълбове, бетонови изделия за мостове и канавки.
Пазари: Продукцията се реализира основно в Румъния и под 1% в България.
Цел: На първо време производителят иска да влезе в България с основните си продукти – паваж, газобетон и цигли.
„В Румъния има девет производители на газобетон и ние сме едни от тях. Пазарът на нашите продукти е доминиращо в Румъния. Производствените ни бази са в Югоизточната част на страната и затова продаваме в този регион, защото оскъпяването при транспорта на тези големи продукти е сериозно. Близостта на Черно море и на България направи вашият пазар интересен за нас от близо три години. Още сме в началото, първите стъпки в България са твърде плахи и скромни. Днес познаваме по-добре пазара и вече имаме няколко дистрибутори тук”. Това е мнението на Екатерина Джуджика от Celco, Констанца.
Профил: Производител на газобетон, вар, лепила, хоросан, мазилки.
Пазари: Основно Румъния.
Цел: Компанията вече е провела предварителни разговори с Итонг България с цел сътрудничество. Компанията иска да влезе на българския пазар с цялостни системи.
Защо павета?
Радуку Ница: Знам, че и в България имате добри производители. Считам, че динамиката на пазара у вас ще абсорбира и нашите продукти, тъй като има голямо търсене. Забелязах, че усилено се подновяват тротоарните настилки, правят се нови алеи, което значи, че има търсене на тези продукти в България и съм приятно изненадан. Предимствата на паважа са, че той има голяма гама от форми и цветове. Поставят се върху големи площи и когато е нужно да се извършат ремонтни дейности на определен участък, не изисква много време и труд, за да бъдат демонтирани и отново монтирани. Всички знаем, че ако под една бетонова или друга настилка се спука водопровод, колко шум, колко техника, колко работна сила е нужно, за да се извърши ремонта. Нашите продукти за паваж могат да се използват както за обществени нужди, така и за дворовете на хората.
Предлагате ли мазилки срещу графити?
Екатерина Джуджика: Не, ние нямаме такива проблеми в нашия регион. Не сме разработвали и мислили върху такива продукти, защото няма търсене за тях в Румъния.
Как преминахте през кризата?
Радуку Ница: Кризата ни засегна, подобно на повечето фирми в строителството, но тя спомогна донякъде да се очисти пазара от некачествена продукция. Фалираха малки фирми, които произвеждаха без модерни технологии. Останахме по-конкурентноспособните фабрики и предприятия.
Предприятието
Годишен оборот - приблизително 20 млн. евро, по време на кризата пада с 10%. Продажбите остават на същото ниво, но се налага намаляване на цените на продуктите. Наети са около 450 работници. Производствените фабрики са две – в Крайова и Титул. В Титул правим само паваж, а в Крайова останалата гама от продукти.
Екатерина Джуджика: Това е добър въпрос, тъй като никога не се знае дали кризата ще приключи, или не. Тя продължава вече доста години. Не сме имали специална политика във връзка с кризата. За нас е най-важно да запазим качеството, да намалим разходите, като в същото време не сме се отказали от нито един работник.
Предприятието
Годишен оборот около 25 млн. евро. Оборотът е почти един и също всяка година, но през последните години печалбата спада, тъй като се увеличават разходите. Приватизирана компания с румънски капитал, която съществува от 41 години. 300 работници. Три фабрики, като всяка е специализирана за някое от производствата – в Констанца се произвеждат газобетон и хоросан, а вар се прави в Корбу, град на 30 км от Констанца.
И двете компании твърдят, че ситуацията в строителния сектор се подобрява. Те търсят български партньорства, защото смятат, че така заедно ще се развиваме.
*Със съдействието на Двустранната търговска камара България - Румъния
Tweet |
|