АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Руският петрол преобръща търговските потоци
Остават само две седмици до влизането в сила на санкциите на ЕС по отношение на руския петрол, но Русия вече е загубила повече от 90% от пазара си в северните страни на единния блок, които преди това бяха основен стълб на доставките от балтийските и арктическите терминали, съобщава агенция Блумбърг.
През последните четири седмици до 18-и ноември Русия е доставила едва 95 000 барела на ден до Ротердам – единствената останала европейска дестинация за доставки по море извън басейна на Средиземно и Черно море. Това е много по-малко от над 1,2 млн. барела на ден, които бяха изпращани до европейските пристанища в началото на февруари - точно преди началото на руската военна инвазия в Украйна.
Държави като Литва, Франция и Германия спряха този руски петролен внос преди няколко месеца, докато Полша последва примера им през септември.
Три четвърти от суровия петрол, натоварен в балтийските пристанища на Русия, сега се насочва към Азия, като индийските рафинерии "разграбват" петролните барели, за да се възползват от гратисния период, предложен от САЩ и Обединеното кралство, който се очаква да бъде приет и от ЕС. Този гратисен период ще освободи от санкции товари, които са натоварени преди забраната да влезе в сила на 5-и декември, стига тези товари да бъдат доставени до 19 януари 2023г.
Очаква още тази сряда (23-ти ноември) страните от Г-7 да обявят нивото си на ценовия таван за доставките на руски суров петрол. Товарите, закупени на цени над това ниво, биха загубили достъп до европейски и британски товарни кораби, до застраховки и други услуги, посочва Блумбърг.
Общите обеми, доставени от Русия, спаднаха до деветседмично дъно от 2,67 милиона барела на ден през седемте дни до 18 ноември, докато по-малко променливата четириседмична средна стойност също се понижи, въпреки че за шеста седмица остана над 3 млн. барела на ден. Продължаващите спадове допринесоха за намаляване на седмичните приходи на Кремъл от търговията с петрол до най-ниското ниво от началото на януари насам.
В същото време обемът на суровия петрол на корабите, пътуващи към Китай, Индия и Турция, трите страни, които се очертаха като най-големи купувачи на руски петролни доставки, плюс количествата на корабите, които все още не показват крайна дестинация, се повиши до рекордните 2,45 млн. барела на ден през четирите седмици до 18 ноември. Пренасочването на износа на руски суров петрол към Азия преобръща търговските потоци и дава нов живот на стареещите петролни танкери, които иначе бяха отишли за скрап.
Междувременно танкерите, превозващи руски суров петрол, стават все по-уклончиви относно крайните си дестинации. Има голям скок в плавателните съдове, напускащи Балтийско море и показващи следващата си дестинация като Порт Саид (Египет) или Суецкия канал. Има вероятност повечето от тези кораби да започнат да сигнализират на индийските пристанища, след като преминат през канала.
На осреднена четриседмична база общият морски износ се понижи за втора седмица до средно 3,07 милиона барела на ден, като потоците останаха над 3 милиона барела на ден за шеста седмица. Доставките за Азия достигнаха нов връх, докато тези за Европа продължиха да намаляват.
Всички тези данни изключват товари, идентифицирани като казахстански клас KEBCO. Това са превози, извършвани от KazTransoil, които преминават транзитно през Русия за износ през Уст-Луга и Новоросийск.
Казахският петрол обаче се смесва със суров петрол от руски произход, за да се създаде еднакъв експортен клас. След нахлуването на Русия в Украйна, Казахстан ребрандира своите товари, за да ги разграничи от тези, изпращани от руски компании, тъй като транзитният суров петрол е специално освободен от санкциите на ЕС.
Tweet |
|