АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Руско-турски енергийни маневри на Балканите
Докато България спира началото на строежа на петролопровода „Бургас-Александруполис”, операторите на „Самсун-Джейхан” предлагат на Москва привлекателни условия за включване в проекта, коментира в. „РБК Дейли”
Руският дял Турция и Италия поставят в зависимост от гарантираните обеми на доставяния петрол. Освен това Анкара обещава преимуществени условия за използване на турските проливи (за транзит). Руската страна все още проучва икономическата ефективност на проекта и в началото на следващата година ще вземе решение за участието си в строежа на тръбопровода.
Миналата седмица в Милано се проведоха преговори между операторите на петролопровода „Самсун-Джейхан” и руската страна. Турският холдинг „Чалък енерджи” и италианската енергийна компания „Ени” предлагат на Русия да стане участник в проекта, а нейният дял да зависи пряко от това колко руски компании са готови да транспортират суровина по този тръбопровод. В Москва обаче казват, че степента на участие ще бъде определена от икономическата целесъобразност.
„Ние не искахме да говорим за гарантирани обеми. За нас важно в момента е да се определи икономическата ефективност на проекта. Всички разчети могат да завършат в началото на следващата година,” заяви пред „РБК Дейли” говорителят на „Транснефт” Игор Дьомин.
Петролопроводът трябва да транспортира по 60 – 70 млн. тона петрол годишно. 550-километровата тръба ще съедини пристанищата Самсун и Джейхан. Тя трябва да облекчи проливите Босфора и Дарданелите, през които ежегодно преминават около 100 млн. тона петролни продукти. При това, според някои съобщения, Турция е готова да снеме действащите ограничения за преминаване на танкери през своите проливи за страните-участници в проекта „Самсун-Джейхан”.
Предложенията на турската страна изглеждат много интересни за Русия и ситуацията се развива явно не в полза на алтернативния петролопровод „Бургас-Александруполис”. Под предлог за необходимостта да бъде проучено влиянието на тръбопровода върху екологията на страната, София вече отложи началото на строежа му. След това България заяви, че не я устройва разпределението на дяловете в проекта. При това премиерът на страната Бойко Борисов пожела проектът да не е просто транзитен, а енергиен.
Само че Русия разглежда двата петролопровода като два абсолютно различни проекта. Както по-рано поясни министърът на енергетиката Сергей Шматко, „Бургас-Александруполис” и „Самсун-Джейхан” са съставни части на бъдещата транзитна система на Каспийския и Черноморския регион.
Русия може да получи 50-процентов дял от петролопровода „Самсун-Джейхан”, който свързва черноморския със средиземноморския бряг на Турция, ако Москва може да достави още петрол, обяви руският тръбопроводен оператор „Транснефт”, предаде агенция Reuters.
Споразумението по-рано за участие на Русия в „Самсун-Джехан” след години на скептицизъм относно проекта изненада анализаторите, които заявиха, че може да имам бартерна сделка с Анкара, която се съгласи да подпомогне руската газова връзка „Южен поток”.
Турция и италианската енергийна компания „Ени” притежават по 50% от 550-километровия петролопровод, който ще имам максимален капацитет от 1,5 млн. барела дневно.
„Според предварителните споразумения, всяка страна ще има около една трета в проекта”, заяви говорителят на „Транснефт” Игор Дьомин.
Интересът на Москва към петролопровода се увеличи, когато друг проект, имащ за цел да заобиколи натоварените проливи, „Бургас-Александруполис” бе отложен от новото българско правителство.
„Българите не отговарят на нашите отговори около половин година. Те не са изяснили позицията си”, отбеляза Дьомин.
По-рано този месец български официални лица заявиха, че България ще реши, дали да остане в проекта, след като София оцени влиянието на петролопровода върху околната среда./Агенция фокус/
Tweet |
|