EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Рушат последния участък на Околовръстната железница

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Рушат последния участък на Околовръстната железница

mail11:40 | 12.06.2024прегледи 676 коментарикоментари 0


Издадена е заповед от ръководтсвото на ДП НКЖИ за демонтаж на последния запазен участък от Околовръстната железница на София по между пазара "Красна поляна" и гара "Захарна фабрика" по бул. "Вардар".

По този повод на 13 юни, четвъртък от 20:00 до 22:00 ч. на ъгъла на кръстовището на бул. Ал. Стамболийски и бул. Вардар Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт организира бдение, с което цели обръщане на внимание на казуса, припомняне на историята на железницата и нов опит за реален дебат - за възможностите, които пропилява с лека ръка нашата столица и нейният регион с ликвидирането на релсовия път.

Припомняме, че близо 2/3 от терените на Околовръстната железница на територията на целия град все още е държавна собственост и не е застроена. По нейното трасе се предвижда изграждане на т.нар. "Зелен ринг", заменящ релсовия път с вело алеи.

И още едно припомняне - линията се изгражда в периода 1912 - 1942 г. Именно тогава се взима официално решение за започване на пътническо движение, което така и не започва, поради започналите бомбардировки над София.

След 1944 г. тази линия е постепенно демонтирана и не е била обследвана от институциите за възможността да се ползва като истинска градска железница.

Отговорът "не може, защото не може" звучи като ехо вече 80 години!

Няма отговор и на въпроса - не може ли вело инфраструктурата да съществува заедно, а не вместо релсовия път! Според концепцията за Зелен ринг – повече от 300 000 души живеят в непосредствена близост до трасето.

В тази връзка от гражданската инициатива питат – как се открива потенциал за вело трасе по този маршрут, но няма търсене за висококапацитетна транспортна система, която да осигури огромен брой връзки с различни видове транспорт, включително с метро и възможност за достигане на различни части на града, без непременното преминаване през неговия център. Ако добавим и поне още толкова хора, които ежедневно пътуват до София от цялата софийска област, за да работят, тази линия се превръща в изключително голяма неизползвана възможност за столицата.

През годините инициативата за възстановяване на Околовръстната железница на София като модерна висококапацитетна транспортна система под формата на метро линия/скоростен трамвай или лека железница среща подкрепата на значителен брой от общините около столицата, както и на редица експерти. Но за съжаление община и държава остават не просто глухи за тези идеи, а активно и без значение от политическата власт, методично продължават с ликвидирането на тази възможност и за бъдещите поколения.

Примери за подобни кръгови транспортни системи има в Берлин и Виена (S-Bahn), Лондон (Overgraound).

В Париж от друга страна още от 2006 г. тяхната държавна железница SNCF и местната община сключват споразумение, според което, заради значителното биоразнообразие на флора и фауна, която се развила по тяхната неизползвана от десетилетие кръгова железница Petite Ceinture, трасетата ще бъдат запазени в настоящия им вид – без демонтиране на линии и без асфалтиране и по-специални настилки.

От тогава до днес все повече участъци се отварят с цел посещения и разходки, но не се изграждат специални велоалеи (каквито се предвиждат в София) и е забранено разхождането на кучета. Същевременно железницата си запазва правото да отвори трасетата за влаково движение, ако и когато прецени това за необходимо.

Поради тази причина настояваме трасетата на Околовръстната железница да се запазят държавна собственост и да се дадат само за стопанисване от Столична община. А НКЖИ да може по всяко време да ги отвори за движение, ако и когато има подобна необходимост и желание.

ГИ за обществен транспорт се бори за съхраняване на Околовръстната железница и събиране на нейната история от създаването си през 2011 г. Гражданите са водили множество съдебни дела, които обаче не са били разглеждани по същество от съда, който не е признавал до този момент правен интерес на сдружението и гражданите. Заповедите за демонтаж на линията и решенията на Министерски съвет за предоставяне на терени на Околовръстната железница на Столична община също са обжалвани.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg