АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ръст в продажбата на камиони в Европа
Радослав Лазаров
За първи път от почти две години пазарът на търговски превозни средства в Европа бележи ръст. Продажбите на нови ванове, камиони и автобуси през март 2010 г. са с 8,8% повече отколкото за същия месец година по-рано. Сравнено с положението преди кризата – месец март 2008 г. продажбите са с 27,3% по-малко, но въпреки това първата зелена светлина за транспортния сектор е повече от добра. Общо през миналия месец са били регистрирани 186 469 нови търговски превозни средства в страните от Европейския съюз, Исландия, Норвегия и Швейцария. За първото тримесечие на 2010 г. са продадени общо 431 454 нови търговски автомобили или пазарът се е свил с 1,3% в сравнение с 2009 г.
Най-големият растеж се наблюдава при вановете, където ръстът е 12,4%. Всички големи пазари бележат увеличаване на търсенето, а най-голям регрес записва Румъния с 68,1% свиване. В България пазарът се справя сравнително добре – новорегистрираните ванове са само със 7,3% по-малко то тези през 2009 г. или 228 срещу 246 автомобила.
Тежкотоварният сектор, който е основният индикатор за силата на всяка една икономика продължава да се свива и през март бележи 15,9% свиване. Общо в Европа са продадени 14 087 камиона с общо тегло над 16 тона.
В България са реализирани 22 тежкотоварни автомобила срещу 40 за месец март на 2009 г. или 45% по-малко. До голяма степен това се дължи и на разрастващия се вторичен пазар на внесени от чужбина камиони втора употреба у нас.
Търсенето на лекотоварни камиони също намалява, но с 10,1%. Общо в Европа са реализирани 22 040 камиони с общо тегло между 3,5 и 16 тона. В България през миналия месец са продадени 52 нови леки камиона, срещу 91 за същия месец на миналата година или с 42,9% по-малко.
При новите автобуси отново има свиване на пазара, но в рамките на 3,4%, което в този етап на кризата е по-скоро положителен знак, отколкото негативна констатация. Общо през март са продадени 3449 нови автобуса срещу 3569 за март 2009 г. В България е практика компаниите да не са членове на браншовата организация (Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители) и това най-силно си личи в статистиката за продажбата на нови автобуси. Според нея през март е продаден само един автобус у нас в сравнение с „колосалните” четири броя за март 2010 г. За първите три месеца у нас са продадени 30 автобуса, което е солиден ръст от 87,5% спрямо първото тримесечие на 2009 г.
Tweet |
|