АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ръст на български купувачи на ваканционни имоти
Изминалата 2016 г. донесе цялостно стабилизиранена пазара на ваканционни имоти у нас. Цените се задържаха без съществени промени, а интересът от страна на купувачите бе устойчив. Тези тенденции дават основания за оптимистични очаквания за 2017 г., в случай, че геополитическата картина не претърпи нови сътресения. Това посочват в годишния си пазарен обзор от Green Life Development & Resorts.
През 2016 г. са се откроили и някои нови тенденции, даващи основания за оптимизъм. Една от тях е вече сериозната заявка на българските купувачи да формират съществен дял от пазара на ваканционни имоти.
Процентът на сънародниците ни значително се увеличи през изминалите 12 месеца, като тенденцията е валидна за всички курорти, върху които имаме наблюдения. В Созопол над 40% от купувачите в нашия проект през 2016 г. са български граждани. В поморие делът им е малко над 30%“, казва изпълнителният директор на компанията Теофил Петров.
Въпреки това профилите на клиентите съществено се различават, коментира още той. Клиентите в Созопол са млади и на средна възраст семейства с деца. Те купуват имота с различни цели – както за собствено ползване, така и за отдаване под наем. „В някои сезони тези купувачи изпращат в комплекса децата си заедно с баба им или бавачката. В други случаи ползват апартаментите си основно за инвестиционни цели. Все пак купувачите, склонни да отдават под наем, като цяло не формират съществен дял и са по-малко от 10%“, казва Петров.
Българските купувачи обичайно са от различни краища на страната, като преобладват тези от София. Налице са и клиенти от Варна, Благоевград, Стара Загора, дори Бургас. Не използват ипотечни кредити, купуват с налични средства.
Профилът на Поморие и комплексът на холдинга на тази локация предполага по-различен тип купувачи. Клиентите там са по-възрастни и купуват единствено за собствено ползване. Търсят комбинацията от добри условия за моркса почивка, градски живот и се възползват от наличието на минерални бани и балнеологични центрове.
„Това са хора, които купуват единствено за собствено ползване. Те също не използват външно финансиране. Като цяло бюджетите им са по-ниски в сравнение с тези на купувачите в Созопол. Немалка част от тях започват да планират и целогодишно живеене в комплекса. Към момента това е все още трудно, тъй като поради началния етап на изграждане, повечето имоти са все още ненаселени, макар и продадени – фактор, който прави отоплението по-трудно. След около година или две очакваме над 30% от живеещите в комплекса да го населяват целогодишно“, коментира още Теофил Петров.
Както българските, така и руските купувачи обичайно разполагат с бюджет между 40 000 и 60 000 евро за апартамент с една спалня. Част от вече притежаващите малък имот в Созопол, проявяват интерес към по-голям или към покупка на къща. Цените на последните в тази част на Черноморието варират между 200 000 и 250 000 евро.
„Немалка част от хората, идващи като туристи, впоследствие решават да се сдобият със собствен имот“, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор в Green Life Development & Resorts. „Руските клиенти не сменят коренно нито профила, нито изискванията си – те търсят имот в южната част на Черноморието, предпочитат курорти и градове на юг от Равда. Освен климатът, ги привлича сходството в културите и езика, а по отношение на самия апартамент или къща – търсят цялостно обслужване и опция за целогодишна поддръжка на собствеността“, казва Желяпова.
Условията на ваканционния пазар в България ще бъдат благоприятни през 2017 г. и от гледна точка на конкурентната среда. След събитията в Турция, за руските граждани югоизточната ни съседка вече не е опция за ваканционен престой. В този смисъл страната ни няма конкурент с идентични характеристики.
„Испания и Италия биха могли да се определят като косвени конкуренти на страната ни, но не можем да говорим за пряко сравнение в съзнанието на рускоговорящите клиенти. Испания не е източноправославна, има значително по-висок стандарт на живот и се намира на много по-голямо разстояние, което я прави по-непредпочитана за купувачите. От друга страна покупката на апартамент или къща там на този етап се счита се по-престижна“, казва Теофил Петров.
Без съществено движение остава пазарът в зимните ни куророти. Налице са отделни купувачи, които се възползват от ниските цени, за да купят апартамент за собствено ползване. Пазарът е почти изцяло вторичен, а клиентите са предимно българи.
През 2017 г. не се очаква да станем свидетели на значителни промени или сътресения. Ваканционният пазар ще продължи да се развива в умерен темп, но с позитивна посока. Вероятно е да има ръст в активността и броя сключени сделки на южното Черноморие, както и нови проекти. Покачване на ценовите нива няма да се случи, а предпочитанията на клиентите ще останат без съществени промени – хубава локация, умерено застрояване, разумни ценови нива, опция за целогодишна поддръжка на собствеността.
Възможно е и делът на българите да нарасне допълнително. „През 2017 г. ще се концентрираме повече върху родните купувачи и ще проучим по-внимателно техните изисквания“, казва Теофил Петров. В предстоящите месеци страната ни има шанс да се позиционира по-добре на европейската карта на ваканционните имоти и да разшири профила на потенциалните купувачи.
Tweet |
|