АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ръст на карго транспорта през България, декември
Лъчезар Богданов, ИПИ
Скоростта на икономическото възстановяване през 2021 г. в голяма степен зависи от тежестта на негативното въздействие на ограничителните мерки за справяне със здравната криза върху стопанските решения. Няколко пъти вече писахме, че домакинствата и бизнеса в България и останалата част от Европа, изглежда, се държат различно в късните есенни месеци на 2021 г. в сравнение със случилото се през март и април. Макар да е рано да се види пълната картина, все пак данните за индустриалното производство, международната търговия и продажбите на дребно за повечето страни през октомври и ноември сочат, че бизнес активността и потреблението не се сриват по начина, на който бяхме свидетели през пролетта.
Доколкото новата вълна от заболели от коронавирус започва по различно време в отделните страни, през декември вече цяла Европа е тежко засегната. Правителствата, макар и с различно темпо и понякога – с колебание, въведоха относително строги противоепидемични мерки, засягащи търговията, образованието, развлеченията, туризма, включително и вътрешното движение в някои страни. Ако ползваме индекса на строгостта на ограничителните мерки на Оксфордския университет (виж Government Response Stringency Index) , от средата на ноември почти всички големи икономики в Европа са в т.нар. „локдаун“ и, макар с вариации, обхватът и строгостта доближава въведения през март. България затвори търговски центрове, ресторанти, спортни зали и др. в края на ноември.
Един от индикаторите, който потвърждава хипотезата за постепенна адаптация на икономическите субекти към т.нар. „живот в пандемия“ е динамиката на международния товарен сухопътен транспорт през българските граници. Агенция „Митници“ публикува дневни данни за входящия и изходящия поток през основните гранични пунктове от есента на 2019 г., което позволява да сравним броя на товарните превозни средства през декември – месецът, в който новата вълна заболели достигна връх, а социалният и икономическият живот отново бяха сериозно ограничени.
Среднодневен брой преминали граничните пунктове товарни превозни средства
През декември 2020 г. границите на България по основни направления са прекосили 26,8 хил. повече товарни превозни средства в сравнение с декември на 2019 г. Общият ръст е 11,6%, като броят на камионите от и към Турция нараства с 11,6%, Сърбия – с 5,4%, Румъния – с 13,1% и Гърция – с 14,4%. Ако разгледаме среднодневни стойности за седем последователни дни, с изключение на два дни в средата на декември, по отношение на трафика към Сърбия, натовареността надхвърля тази през същите периоди на 2019 г. В края на годината дори се забелязва отчетливо нарастване на разликата при трансграничния товарен транспорт с Турция и Румъния, като ръстът достига 30%.
Причините за интензивния товарен транспорт и отчетеното увеличение спрямо иначе много добрата в икономическо отношение 2019 г. са комплексни и рано да се правят категорични изводи на тази основа. Една от тях обаче безспорно е свързана с наличието на товари – с други думи, има потребители за превозваните стоки, които от своя страна трябва да бъдат произведени в промишлеността и транспортирани до клиентите. Това означава, че в тежкия за здравната картина декември икономическата активност, както и нагласите на домакинствата да харчат, е далеч от драматичния срив от пролетта на 2020 г. В средата на месец април например броят на преминалите през границите на България в същите направления превозни средства беше спаднал с 42 до 48% от предкризисното ниво. Към момента този индикатор ни показва, че (засега) индустрията, строителството и потреблението в България, съседните страни и водещите търговски партньори реагират по различен начин на новата вълна – може би демонстрирайки нагледно какво значи да се „научим да живеем с коронавируса“.
Tweet |
|