АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ръчната мартеница заплашена от китайска дрънкулка
Диана Трасиева
На 1 март българите празнуваха хубавия обичай Баба Марта, с който се отбелязва краят на зимата и настъпването на пролетта. Според хилядолетна традиция на този ден всеки трябва да се закичи с мартеница от усукана червено-бяла вълнена прежда като символ на здраве, късмет и плодородие. Празникът е познат освен у нас и в Румъния, Гърция, Македония и Сърбия.
През последните две седмици във всички оживени места на столицата можеха да се видят червено-белите панаири на мартеницата, в които мнозина са вложили труд и надежди.
„Конкуренцията на пазара расте с всяка година”, твърди Павлинка Иванова, която от близо 10 години се занимава с изработването и продажбата на мартеници като допълнителен доход. Оказва се, че студът далеч не е единствения проблем, който стои пред тези търговци, както повечето биха предположили. Освен за ограничения брой разрешителни за продажба, търговците трябва да се борят със залелите пазара китайски накити, които подбиват цените на ръчно изработената българска мартеница.
Търговците на мартеници подават молби в районните общини за получаване на разрешително за продажба още от първия работен ден на новата година. В разрешителното трябва да се посочат видът и площта на съоръжението, срокът на ползване, както и точен адрес.
Цената на разрешителното е за един кв.м. на ден и зависи от срока на разрешителното. Колкото по-голям е той – толкова по-ниска е цената (средно по 1.5 лв/кв.м за един ден). Така най-скъпо се оказва разрешителното за тези, които излизат да продават през последната и най-силна откъм клиенти седмица преди празника.
Разбира се, цената за квадрат варира и в зависимост от мястото. Например на Витошка и Патриах Евтимий е по-скъпо, отколкото на Плиска или Пазара в Красно село. За да започнат раздаването на разрешителни, районните общини чакат да получат заповед от кмета на Столична община.
Въз основа на тази заповед те дават дата, от която подалите молби могат да получат разрешителни. В районните общини определят бройките и точните места, които продавачите могат да заявят в молбите си. Срокът на едно разрешително е максимум един месец и така някои продавачи излизат да продават и цветя на осми март.
Според търговците кризата се усеща и в продажбата на мартеници, които сравняват оборотите си с тези от миналата година. Купувачите ценят хубавите, ръчно направени мартеници, но по-голямата част от тях си позволяват такива за най-близките и купуват китайските „10 за лев” за останалите си познати. Така тези, които само препродават, разчитат на по-големи продажби за сметка на ръчно направените, които са по-скъпи, но и уникални.
„Българинът предпочита ръчно направена мартеница” казва още Павлинка, „но много от хората се спират на пластмасовите китайски мъниста, заради цената им,” добавя тя. Така се налага цените на изделията, в които е вложен много труд да се намалят, за да отговорят на конкурентните китайски стоки.
Последните 2-3 дни преди празника продажбите на всички търговци нарастват с пъти, а цените намаляват. Това е така, защото на пазара излизат много продавачи без разрешителни, които подбиват пазара. Тази година търговците без разрешително са повече, тъй като дните преди 1 март - 27 и 28 февруари – бяха събота и неделя - дни, в които няма проверяващи от инспектората.
Проблемът около нелегалните продавачи идва оттам, че на един човек не могат да бъдат издадени повече от две разрешителни за едно място, споделят търговците на мартеници. Там, където напливът от хора е голям, обаче, продавачите искат да имат по 3 и повече маси за продаване. Така, след като не получат всички заявени разрешителни, те излизат отново, но вече като нелегални. Тази година най-силният ден се оказа неделя (28 февруари), а не събота (27 февруари), както се очакваше. Причината бе лошото и дъждовно време, което задържа хората по домовете им. „Обикновено неделя е лежерен ден” коментираха продавачите, „но тази година времето промени това”.
В крайна сметка чистата печалба на тези търговци може да достигне от няколко стотин до няколко хиляди лева, което е и основната причина за такъв интерес към търговията с този артикул и за големите вълнения около идването на Баба Марта.
Tweet |
|