EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Сайт за чиновници.Какво има там?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Сайт за чиновници.Какво има там?

mail10:25 | 03.02.2013прегледи 2397 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
Областна администрация-Враца търси служител с минимален професионален опит 1 година, професионално направление икономика, който да извършва счетоводни операции с първични счетоводни документи при разработването на проекти по оперативни програми... Заплата: 340 - 1150 лв. Това е първата обява в новия Портал за мобилност в държавната администрация. Порталът е финалът на 18-месечен мащабен проект за планиране и мобилност на държавната администрация, финансиран по Оперативна програма „Административен капацитет”. Амбициозен проект, който прави заявка за промяна. Към добро.
Предисторията
Проектът стартира на 16 август 2011 г. с четири основни дейности. Вероятно най-тежката от тях е първата - проучване и сравнителен анализ на политики и практики в областта на човешките ресурси. За целта са проведени проучвания в 560 администрации - централна, областна, общинска (любопитен факт - 3 администрации са отказали да съдействат). Там са търсени отговори - мобилни ли са служителите на национално ниво, преместването на даден служител, свързано ли е с кариерно израстване, гъвкави ли са условията на труд, планират ли се човешките ресурси или е налице чисто администриране и др. Потърсено е и мнението на 1622 служители за техните нагласи за мобилност и кариерно развитие.
Оказва се, че сред затрудненията в държавната администрация е наличието на система за приемственост - липсват цялостно подготвени служители, които да заменят на ключови позиции кадри в пенсионна възраст. Този проблем е пряко свързан с идентифицирането на служителите с потенциал за развитие - да бъдат открити още „на входа” и да се работи за тяхното квалифициране. Поставя се въпроса за качеството на администрацията - има случаи, в които за определена дейност отговарят много хора с високи, но неподходящи компетенции. Идеята е занапред качеството да е за сметка на количеството. За целта в рамките на проекта са обобщени методиките и инструментариума (казуси, тестове и др.) за оценка на компетенциите, както и за определяне на числеността на държавните служители. В рамките на проекта са определени ключовите длъжности във всички структури на централната администрация, в 3 областни и в 9 общински администрации. Разработена е методика за създаване на модел на компетенции. Обучени са 328 служители, които да прилагат моделите и методиките.
Добри практики
В рамките на проекта логично е търсено мнението и препоръките на българските държавни чиновници. Но са проучени и практиките в десет държави от Европейския съюз - Австрия, Германия, Ирландия, Португалия, Латвия, Словения, Унгария, Холандия, Естония, Чешка република. Осъществени са две работни посещения в Австрия - като страната с най-добре развита политика в областта на човешките ресурси, и в Естония - избрана заради прилаганите най-иновативни практики. Любопитно е, че вече споменатия Информационен портал за мобилност в държавната администрация е заимстван от Австрия. Порталът е насочен преди всичко към държавните служители. Те получават възможност да регистрират свой профил, чрез който да следят например актуални обяви за длъжности у нас и в ЕС, да кандидатстват по обяви и т.н. Потребителите могат да управляват и актуализират информацията за самите тях (автобиография), да търсят различни възможности за реализация.

Мобилност - що е то?
Според клишето добрият държавен служител е закотвен към определен пост и административна структура до пенсия. Евентуално разместване в повечето случаи се равнява на наказание, понижение и т.н., освен ако съответният чиновник не излети към пост в медийния фокус и прожекторите. Факт е, че българските чиновници не са мобилни в смисъла, в който това се случва в Европа. А всъщност мобилност означава „определен държавен служител да променя доброволно служебното си правоотношение – преминава от една административна структура в друга в рамките на държавната администрация, като форма на служебно и професионално развитие”*. Много важен момент е този процес да е доброволен и служителят да разчита на подкрепата на изпращащата администрация. Ако няма физическо преместване в друга администрация, държавният служител би следвало да използва възможностите на ротацията - да работи последователно на една или няколко длъжности в администрацията или в административно звено. Това може да стане, ако например двама служители сменят/ротират длъжностите си или служител преминава за определен период от време през няколко длъжности. Чрез този механизъм се цели повишаване на индивидуалните компетенции, повишаване на гъвкавостта и адаптивността на държавните служители, обмена на добри практики и повече прозрачност в администрацията.
Гъвкаво работно време
Друго клише - държавният служител работи от 9.00 до 17.00 ч. и ползва задължителна обедна почивка. Това също може да се промени чрез гъвкави работно време, работно място и кариера. Според авторите на проекта ползите за работодателя са: намаляване на разходите за подбор, повишена удовлетвореност на служителите, привличане и задържане на качествени служители, повишена производителност, грижа за околна среда, имидж, задържане на служители. Ползите за самите служители са не по-малко атрактивни - баланс между работа и свободно време, намаляване на стреса, изграждане на нови умения и опит, достъп до работното място в часовете с намален трафик, плавно връщане на работа, плавно пенсиониране. Как може да се постигне това? Чрез работно време с променливи граници, споделяне на длъжност, намален работен ден, работа от дистанция и лични/творчески отпуски. Особено интересно е споделянето на длъжност. Тази форма касае двама служители с намален работен ден. Те биха могли да разделят помежду си длъжността и работния ден, работната седмица или да редуват работните седмици. Ако погледнем отстрани, всъщност това се нарича екипност.
Държавната администрация трябва да измине дълъг път към своето реформиране и съвременност, за да работи ефективно и съгласно европейските изисквания. Първата крачка очевидно е направена. Втората - също. За въвеждането на тези резултати в практиката са разработени проекти на нормативни актове. Създаден е проект на Наредба за условията и реда за изпращане на държавни служители, които временно да изпълняват длъжности в институция на Европейския съюз.


*Според дефиницията, дадена в рамките на проекта „Развитие на системата за планиране и мобилност в държавната администрация”
 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg