EUR 1.9558
USD 1.8606
CHF 2.1010
GBP 2.3529
CNY 2.5537
you tube
mobile version

Самолети Solo и Priora от Горни Лозен - част първа

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Самолети Solo и Priora от Горни Лозен - част първа

mail13:10 | 16.06.2011прегледи 2533 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
Какво е нужно, за да си направиш самолет? Гараж и нивелирана маса. Плюс кит-комплектите на Аероплани ДАР. Убедихме се на живо в с. Горни Лозен, край София, в работилницата на инж. Тони Илиев.
Той и екипът му са единственият производител на самолети в България. Другите са производители на парапланери, мотоделти, парашути (защото и те също са въздухоплавателни средства). Аероплани ДАР правят ултралеки самолети, известни са моделите им Solo, а в момента разработват Priora. В България има няколко машини на ДАР, но засега те срещат проблеми с регистрацията. Светлината в тунела обаче се вижда, тъй като предстои внасянето в парламента на проектозакон, предвиждащ регламентирането на леката гражданска авиация в България.
Много популярни по света са комплектите, които клиентите сглобяват сами. Самолети ДАР са продадени в Шанхай, Индия, Русия, Германия, Австрия, Италия, Великобритания, САЩ и Бразилия. Единствено от континентите по света липсва Австралия. Но Тони Илиев обясни, че първо трябва да започнат стабилни продажби в Обединеното кралство (законодателствата на Австралия и Великобритания са тясно свързани), което впрочем ще се случи с новата Priora. Още едно предимство в полза на Аероплани ДАР в същата посока е присъствието в работилницата на авиоинженера Питър Холт, англичанин с българско гражданство, който е техен представител във Великобритания, но и част от екипа. Компанията на Тони Илиев се е отказала да работи с локални дилъри, а директно с клиентите. Интернет позволява това. Ето защо представителите на място всъщност са технически съветници. Това са хора, които или са били в България, или са клиенти, вече поръчали и работили по българските самолети.
Нови технологии
Новата разработка на ДАР – Priora – е двуместен опростен модел, стъпил на опита от предишните самолети. И най-забележителното – евтин е. Пазарната му цена е под 30 хиляди евро, което е без прецедент за самолет от този клас. Кит-комплектът без двигател пък излиза около 15 хиляди евро. Ниската цена на българските самолети ДАР е постигната, благодарение на високите технологии, които са без аналог в България. Детайлите се режат лазерно, работи се с цифрови машини и това намалява времето за изпълнение. Един месец е срокът за доставка на кит-комплект. Само за сравнение, минималното време за такава поръчка е 6 месеца.
Цената, както при всеки автомобил например, варира от екстрите, които са включени. Клиентите са два типа, обяснява инж. Илиев. Първите са минималисти, които поръчват базовия модел. Докато вторите искат от всичко. Последното усложнява работата на модели като Solo, който влиза в малко по-особени теглови категории. Това означава, че е фиксирано максималното тегло при празен самолет. Когато обаче се поръчват всички екстри (алуминиеви джанти, хубав двигател, парашут и др.), лимитът на категорията се прехвърля.
Международни участия тази година
Предвижда се самолетът Priora да е готов в края на лятото. Амбицията на екипа е да вземе участие на изложението Блоа във Франция през септември. Тази година екипът на Аероплани ДАР участва в изложението Фридрихсхафен, Германия, с два самолета, от които един поръчков поплавък (самолет, който излита и каца на вода). Любопитното около това изложение, че обикновено на него не се купува нищо, а заявките се правят впоследствие. Аероплани ДАР обаче продават един самолет. Българските модели са направили силно впечатление с новаторството и ниската си цена. Иначе, в момента Тони Илиев продава основно кит-комплекти.
Бъдещето
Логично, Тони Илиев има идея да направи летателно училище. Може би това ще се случи догодина. Разполагайки със собствени самолети, той има възможност да предостави атрактивна цена за подобен курс. Аероплани ДАР разполагат с части и самолети, собствено производство, докато останалите работят с чужди машини и чакат с месеци доставки на части, когато нещо се повреди.

Вижте и втора част на видеото

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 6296