EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Самолетопроизводителите се задъхват от поръчки

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Самолетопроизводителите се задъхват от поръчки

mail11:35 | 23.05.2023прегледи 745 коментарикоментари 0


През последните месеци се наблюдава рязко покачване на поръчките за нови самолети от страна на големи и по-малки авиокомпании и лизингови дружества, а самолетостроителите се задъхват и признават, че едва ли ще успеят да ги изпълнят в срок, обобщават световните агенции. Дори и този срок да отива отвъд 2030 г.

Своеобразната надпревара започна преди три месеца, когато Air India поръча наведнъж 470 самолета - 250, от които 210 теснофюзелажни и 40 големи от Airbus, и още 220 от Boeing. Нещо повече, компанията, която отскоро е собственост на концерна Tata Group, обяви, че си е запазила опцията за закупуването на допълнителни 370 самолета от двата самолетостроителя, съобщи в пост в "Линкдин" главният й изпълнителен директор Нипун Агравал.

"Гледаме на Индия като стратегически промишлен и технически център", заяви при обявяването на сделката главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори, цитиран от Ройтерс. По думите му моделът А350 ще бъде новият флагман на индийските трансконтинентални полети, а индийският авиационен пазар има огромен потенциал и е най-бързо растящият в света.

В средата на март две саудитски авиокомпании поръчаха 78 самолета от Boeing с опция да закупят впоследствие още 43, припомня Асошиейтед прес. Самолетите трябва да бъдат доставени на флагмана на саудитските авиолинии Saudia, както и на създадената наскоро Riyadh Air. Сделката е на стойност 37 милиарда долара по каталожни цени, макар и реалната й стойност да е по-ниска, тъй като авиокомпаниите получават големи отстъпки при поръчка на голям брой самолети. Поръчката е част от амбициите на Саудитска Арабия да диверсифицира икономиката си и да се превърне в глобален авиационен хъб със 100 милиона посетители годишно до 2030 г.

Нискотарифният превозвач Ryanair миналата седмица сключи сделка за 300 самолета 737 Макс 10 от Boeing. Това е най-голямата от модификациите на този самолет и демонстрира амбициите на Ryanair да превозва все повече хора на все по-далечни разстояния. Поръчката е най-голямата в историята на авиокомпанията и включва закупуване на 150 самолета с опция за още 150 впоследствие и е на стойност около 40 милиарда долара, посочва CNBC.

"Тези нови ефикасни самолети са с 21 места повече, горят 20 процента по-малко гориво и са 50 на сто по-тихи от предшественика си Boeing B737-NG. Половината от тях ще заменят поостарелите NG, които ползваме, а другите ще ни помогнат до 2034 г. да превозваме по 300 милиона пътници годишно", заяви главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри.

И като за капак, броени дни преди президентските избори в Турция (едва ли случайно) Turkish Airlines обяви, че през юни ще поръча наведнъж 600 нови самолета и така ще "удари в земята" рекордната заявка на Air India от 470 машини, посочва Ройтерс. По думите на президента на компанията Ахмет Болат ще бъдат поръчани 400 теснофюзелажни самолета и 200 големи за дълги презокеански полети.

Миналия месец турският национален авиофлагман оповести десетгодишен стратегически план за развитие, предвиждащ до 2033 г. компанията да превозва по 170 милиона пътници годишно спрямо 85 милиона през 2023 г. Това не би могла да се случи без много на брой нови самолети.

"Те се стремят да изградят мега авиокомпания, която да свързва всички точки на Европа с Азия и Африка", казва Роб Морис, шеф на глобалната консултантската компания Ascend by Cirium, цитиран от Ройтерс. По думите му обявените амбиции само ще разпалят допълнително надпреварата за овладяване на трафика, свързващ Европа с Близкия изток и респективно Азия.

Авиокомпаниите се надпреварват да поръчват, авиостроителите приемат поръчките, макар и срамежливо да подсказват, че едва ли ще успеят да ги изпълнят в срок, а авиоексперите предупреждават, че надпреварата може да се окаже контрапродуктивна. "Превозвачите се опасяват, че самолетите може да се окажат в недостиг и бързат да поръчат", казва Морис. Шефът на Ryanair призна преди дни, че може да се наложи да плащат повече, за да си гарантират самолетите.

Налице е очевидният риск все повече компании да купуват самолети, за да обслужват едни и същи пътници, а в същото време авиостроителите да не са в състояние да произведат машините, твърди високопоставен представител на сектора, пожелал анонимност, посочва Ройтерс. "Това е своеобразна "гражданска въоръжена надпревара". Всички купуват едни и същи самолети за едни и същи хора. А кой ще спечели? Вероятно никой", казва той.

Въпреки цялата тази надпревара авиационният сектор в глобален план няма да постигне очакваните нива на растеж през тази година и ще остане с по-слаб капацитет на развитие поне до 2025 г., предупреди преди месец генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт - IATA Уили Уолш.

"Не мога да забележа някакви знаци на истинско подобрение или на значително подобрение преди 2025 г., а може би и след това", заяви той пред Ройтерс. Оценката му се базира на десетки забавени доставки на нови самолети от страна на производителите и недостиг на резервни части за машините

А това едва ли ще се промени скоро и трайно в положителна посока, като се имат предвид буреносните облаци, надвиснали над глобалната икономика. /БТА


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg