АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
САЩ: Гиганти харчат $ млн. за политическа реклама
Големи американски компании като ЕксънМобил (ExxonMobil), Бен енд Джерис (Ben and Jerry's), Пензис спайсис (Penzeys Spices) и други харчат милиони долари, за да повлияят на американските избиратели, съобщиха световните агенции. Те се позовават на данните от нова информационна система на социалната мрежа Фейсбук (Facebook), включваща поръчителите на политическа реклама в САЩ.
Обикновено биват публикувани малко данни за разходите за онлайн реклама на определени компании, но Фейсбук засили прозрачността около политическата дейност преди частичните избори за Конгрес на САЩ на 6 ноември, отбелязва Ройтерс. Социалната мрежа съобщава, че от май за политически реклами са били похарчени 256,4 млн. долара.
Алфабет (Alphabet), компанията майка на Гугъл (Google), и платформата за микроблогове Туитър (Twitter) също въведоха подобни бази данни. Спрямо Фейсбук обаче Гугъл обхваща по-тесен набор от рекламодатели, а системата на Туитър е по-трудна за използване.
Базата на Фейсбук, представена вчера, се казва "Справка за рекламния архив" (Ad Archive Report), и ще дава информация колко харчат рекламодателите за реклами в социалната мрежа, които конкретно насърчават гласуването, споменават политическа надпревара или теми от национална значимост. Данните ще се обновяват всяка седмица.
Ще бъдат обхващани реклами на официални предизборни щабове, както и платени публикации с политически аспект на производители на бутиково облекло, водещи на телевизионни предавания и глобални фирми.
Петролният гигант ЕксънМобил е похарчил над 2,1 млн. д. за реклама във Фейсбук от май, което е повече от разходите на всяка друга корпорация освен на услугата за онлайн петиции КеърТу.ком (Care2.com Inc.). ЕксънМобил е насърчавал кампании, подкрепящи офшорните сондажи, и е призовавал да се гласува с "не" при допитване в американския щат Колорадо за ограничаване на фракинга.
Прозрачността във Фейсбук все пак има ограничения. Социалната мрежа неофициално изисква регистрация в държавни органи за компании, купуващи политически реклами, макар същевременно да им позволява да остават анонимни при разпространението на посланията чрез използване на псевдоними.
Tweet |
|