АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Семейният бизнес от Германия съветва България
Елица Стефанова
Семейно ориентираната политика при бизнеса и предприятията е от икономическо и обществено значение и този факт е добре осъзнат и законово подкрепен в Германия. Това стана ясно по време на Международна конференция на тази тема в София. Немският опит представи Щефани Бинге от Занаятчийска камара Кобленц.
В Германия отделно министерство се занимава с въпросите, свързани със съвместяването на професия и семейство. Внимателно се отчита желанието на жените да работят, да са равноправни и финансово независими, както и различните фази от техния живот на майки – от бременността, през първите години на майчинството до израстването и излизането на децата от семейството. Тези детайли са важни, за да може, от една страна, на никого да не бъде отнето правото да бъде родител, а от друга – да не се губят специалисти на пазара. Паралелно, работодателите все повече са длъжни да проявяват гъвкавост и предвид застаряването на населението, което налага грижа за възрастни родители от работещите хора, и вдигането на продължителността на живота, което предполага повече възрастни хора на трудовия пазар.
Класическият модел на майчинство в Германия е 14 месеца – 12 месеца майката отглежда детето, а останалите 2 месеца – бащата. Първата година от майчинството е платена, като сумата варира от 300 до 1800 евро месечно. Максималният срок на майчиството е 3 години. Все повече бащи се възползват от възможността за оптуск по бащинство, като в повечето случаи те продължават да работят частично или почасово.
След изтичането на майчинството/бащинството децата отиват в специализираните детски заведения. 2,7 млрд. евро е годишният федерален бюджет за този тип инфраструктура. Освен това има детски надбавки, които са в размер 184 евро за 1+2 деца, 190 евро за трето дете и 215 евро за четвърто. Съществуват и данъчни облекчения, но те не се възприемат като съществен финансов стимул за по-висока раждаемост.
Малките и средните предприятия в Германия се нуждаят от специалисти и затова политиката е да се осигуряват условия на повече жени да работят. 25% е делът на жените със собствен бизнес. В повечето случаи става дума за свободни професии или дребен бизнес, като например фризьорски салон, в който жената сама е собственик и работник. Не е рядкост фризьорският салон да е в рамките на дома, което позволява на жената да не се откъсва от семейството и грижите за децата. Важен елемент е, че работните места, които жените са заемали в предприятията преди бременността, са гарантирани, т.е. сигурно е, че ще върнат на същата или друга позиция там.
Конференцията е финал и на конкурс, реализиран от Балканското бюро за подпомагане на средното съсловие в рамките на проект „Западни Балкани, финансиран от Федералното министерство за икономическо сътрудничество и развитие на Германия. Вторият международен конкурс „Семейно ориентирано малко и средно предприятие в Югоизточна Европа 2014 г.” разгледа номинации от България, Албания, Косово, Македония, Молдоваы Румъния и Черна гора. Конкурсът се организира в два кръга – национален и регионален. Наградата за победителите е информационно-обучително посещение в Германия от 28 до 31 юли 2014 г. по въпросите на семейно-ориентираната политика за управление на персонала в сектора на МСП.
Tweet |
|