АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Силата на цветовете & всеки има цветови код
Ива Стойкова
Цветовете са не само около нас, но и вътре в нас. Понякога липсват, друг път са в излишък. В едни случаи успокояват, в други – тъкмо обратното. Възможно ли е да ги управляваме и как ни въздействат? Въпросът ми е към художника Милкана Мескин, която прави индивидуален психологически портрет на личността или т.нар. „цветочислов анализ”. За да ми обясни какво означава такъв анализ, прави и на мен. Срещата ни е рано сутринта, на кафе. Моето е черно, чисто и силно. Артистичната Милкана се усмихва и обобщава, сочейки чашата ми:
Вместо сутрин да пиеш силно, остро кафе, което усилва електрическите и мъжките качества, можеш да го замениш с капучино с канела – то дава мекота, млякото е жената-майка, канелата – афродизиакът. Впръскваш парфюм с цитрусова нотка и тръгваш по улиците, защото движението и общуването с хората са много важни за теб.
Цветовете в нас и около нас са причина за хармонията или дискомфорта ни в ежедневието и живота ни. Но те служат и за въздействие. Силата на цветовете се използва в рекламата, в терапевтичната дейност, леченията... През 30-те години на 20 век цветовете си проправят път в някои клиники. През 1877 г. е преоткрито полезното действие на синята гама и нейният болкоуспокояващ ефект.
Цветовете са обект на изследвания още от древността. Разкажи повече за това?
Милкана Мескин: Всеки цвят има съответно число като вибрация, която от своя страна има съответен звук като вибрация. Такава подредба от 1 до 7 е разгледана още от Питагор, после Нютон подрежда спектъра на този принцип, Авицена има много рецепти, свързани с цветове. За старите култури цветовете и ароматите са били основните начини за подредба на йерархията в живота, за повлияване на здравето. Средновековието отчасти унищожава тази традиция, но тя се запазва на Изток. След кръстоносните походи в Европа се завръща ароматерапията и отново се заговаря за силата на цветовете. През 30-те години на 20 век цветовете си проправят път в някои европейски клиники. През 1877 г. е преоткрито полезното действие на синята гама и нейният болкоуспокояващ ефект. В САЩ много затвори са вече с розови стени, което успокоява и носи вътрешен мир. Зеленото присъства във все повече училища, защото то отнема или отдава необходимото…
Как ни въздействат цветовете?
Цветът действа първосигнално и директно. Всъщност цветът е физиологична реакция, породена от връзката между светлина и око, но това което виждаме е малка част от цялостното въздействие. 80% от влиянието на цветовете върху нас се дължат на вибрацията на вълната, която може и да не виждаме. Съществува безкраен електромагнитен спектър, в който ние заемаме периметъра на бялата светлина със съставните й седем цвята, познати ни от спектъра на Нютон. Всеки един цвят се отнася към определена сфера в живота. Същевременно всеки човек има личен цветен код, който е уникален и реагира различно на темите в живота.
Как да разтълкуваме седемте цвята?
Червено – цвят, свързан с динамиката, скоростта, както и с двигателната система. Ако за конкретен човек червеното преобладава, той трябва да се движи повече, да спортува, да се разхожда. Когато силата на червената вълна, която е най-дългата и мощна в спектъра не се изразходи – ако работата е статична и свързана с целодневен престой в офис, това може да доведе до напрежение, изнервеност и дори депресия. Положителният ефект на червеното е съживителен, след тежки състояния.
Оранжево- свързано е с емоциите, творчеството, радостта. То е съставен цвят от жълто и червено и омекотява силното влияние на червеното, което е динамично, твърдо, конструктивно, но и на жълтото. Оранжевото ни помага по-леко и здравословно да приемаме бурните ситуации в живота. Вторият цвят в спектъра е свързан със слънцето и е най-силният антидепресант.
Как да стане това? Повече сезонни оранжеви плодове и зеленчуци, цитрусови аромати. Този цвят е свързан и с вкусовете – например вкусната храна, подправки като куркума и канела. Водата също е свързана с оранжевия цвят, ето защо спа процедурите са препоръчителни.
Жълто – цвят, свързан с мисълта, логиката, причинно-следственото мислене, ценностите на човека, морала и светогледа - цвят на личността. Когато е по-силно изявено, външното проявление е силна мисъл, ерудиция и яснота какво искаме и как да го постигнем.
Зелено – цвят на баланса, любовта и себеприемането, както и на социалното общуване. Свързан е с допир и тактилни усещания. / масажи, арт терапия и занаяти / Хора с повече от този цвят правят повече от необходимото в личен и професионален план, без това да се изисква от тях. Нарушават естествения баланс, при което резултатите са в техен ущърб. Когато зеленото липсва, човек прави повече, а не обратното, защото е компенсаторно. В средата на спектъра и е обичан от всички цвят, защото дава или отнема според необходимостта.
Първите три цвята – червено, оранжево и жълто, са в топлата гама и са свързани с материалното, докато синьо, индиго и лилаво са в духовната сфера.
Синьо – духовност, вяра и спокойствие, свързан е със способността ни да боравим с думите и словото. То е свързано и с умението човек да се отпуска, ето защо е подходящо да присъства в спалнята.
Индиго – интуиция, задълбоченост, интровертност, философска нагласа. Това е цветът, характерен за последните две поколения, касаещ цялата нация – силни индивидуалисти, които в комбинация с издръжливостта на червеното и жълтото – другите характерни цветове за българите, и при липсата на оранжевото като балансьор, се получава силен и краен индивидуализъм.
Лилаво- трансцеденталност, връзката ни с Бог и всяка нова нестандартна информация. Дарява самоувереност. Лилаво в облеклото би помогнало при важна среща или представяне на проект.
В анализа има още два цвята от друг спектър – циклама (умението ни да превръщаме идеите си в реалност) и златно (натрупана мъдрост).
Дрес-кодът в деловата сфера е силно ограничен откъм цветове, особено при мъжете. Какви „цветови хитрини” могат да бъдат приложени, ако предстои важна среща или просто за лек ден?
В деловата сфера и дипломацията има модели на поведение, които задължително се спазват. Рядко хората изявяват личностните си качества и емоции, които са свързани с ярките цветове. Тъмно синьото и черното са свързани с интровертност, сдържаност, изолираност от външния свят, както и засилват концентрацията. Те не ангажират с присъствието си, поради което са много подходящи за тази цел. В житейски план това са цветове, подходящи за хора, които искат да се изолират и затворят в себе си. Те не носят емоционален и енергииен обмен със света. Но при по-продължителна употреба има опасност от появата на депресивни състояния.
За един лек и приятен ден биха могли да помогнат по-светлите стойности на цветовете. Но поради уникалният индивидуален цветен код на всеки човек, няма универсална рецепта. Един флегматик може да се чувства добре в синьо, но то няма да му помогне да си свърши работата, в подобна ситуация на помощ идва червеното. А една по-експанзивна личност, имайки в кода си повече червено, може да се чувства сигурно в този цвят, но той подтиква към действие и ако този човек е принуден да стои цял ден в офис, едва ли ситуацията ще е приятна за него и околните…
Какви са подходящите цветове за офисите?
Решенията на офис пространството е много важно, но там по-често цветовете са неутрални и съобразени с новите материали при решаването на интериорния дизайн. Понякога се използва жълтото, което засилва функциите на мозъка и носи добър емоционален тонус, но присъствието само на един цвят би натоварило всеки. Има основни и допълнителни цветове – обикновено основните засилват определени качества, а допълнителните балансират и омекотяват. Същевременно е много важна комбинацията на хроматични и ахроматични цветове. Животът е дуалистичен и ние сме подвластни на неговите ритми. След всяко поемане на въздух следва издишане – това е основната схема на единството. За да има добри резултати и комфорт е нужно да има комбинации от двете противоположни характеристики – както в живота, така и в работата, така и в цветовите решения, което е всъщност играта живот.
Tweet |
|