АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Силна активност на жилищния пазар
Близо 60% от купувачите, търсещи да закупят жилище ново строителство, предпочитат да имат баня към всяка спалня. Това показва проучаване на Cushman & Wakefield Forton, проведено сред клиентите в София. Консултантската компания изследва нагласите на хората от среден и висш мениджмънт в големите компании относно покупката на нов дом. Cushman & Wakefield Forton вече предлага посреднически услуги за сделки с жилищни имоти с фокус върху висок клас проекти в престижни райони.
„В отговор на активния жилищен пазар и по-високите изисквания на купувачите, Cushman & Wakefield Forton разширява портфолиото си от посреднически услуги и вече предлага бизнес подход в сделките с жилища. За клиентите днес е важно не само да купят имот, който харесват сега, но и който ще запази своята стойност в бъдеще. Данните от проучването ни дават ценна информация за нагласите и предпочитанията на хората, така че да подберем проекти в оптимално съотношение цена-качество“, каза Михаела Лашова, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton.
Локацията има сериозна тежест при избор на имот за живеене, показват още данните от проучването. Доминиращ дял от анкетираните (41%) посочват, че биха купили апартамент на същата локация или сходна на тази, която обитават в момента. Най-голям е интересът към централните части на града, южните квартали и развиващите се райони около Околовръстния път. Последните са и местата с най-висока концентрация на новопостроени имоти, което дава разнообразен избор на клиентите.
„Перспективата на новите квартали в столицата привлича хората, готови да инвестират дългосрочно в имот. Тези райони обикновено са най-желани от семейства с деца, търсещи качествена и спокойна среда. И в повечето случаи бързо намират съмишленици сред бъдещите си съседи. От особено значение при избора на локация са разбира се и изградената инфраструктура, добрата транспортна обезпеченост и социалната среда“, допълва Николай Желев, мениджър „Жилищни имоти“ в Cushman & Wakefield Forton.
Жилищният пазар в София отбелязва сериозен ръст през първите шест месеца не само спрямо 2020 г., но и в сравнение с 2019 г. По данни на Агенцията по вписванията сключените сделки в София надхвърлят с 41% покупко-продажбите през същия период на 2020 г. и с 23% - за 2019 г. Този подем дава отражение върху инвестиционната активност и чувствително нарастват издадените разрешителни за строеж през 2021 г. На годишна база, за второто тримесечие броят на жилищните единици със строително разрешително се увеличава почти тройно – от 1843 през 2020 г., до 5367 през настоящата година.
Двустайните и тристайните апартаменти поддържат челни позиции както по продажби, така и по брой новопостроени жилища. Тези с една спалня са предпочитани за инвестиционни покупки и представляват почти 45% от всички завършени жилища през 2021 г. Тристайните жилища традиционно се купуват за живеене и са с дял от 38%. Малко под половината от допитаните хора в анкетата се ориентират към тристаен апартамент с площ около 100 кв. м, като доминират хората търсещи между 100 и 150 кв. м. При жилищата с три спални няма силно изразени предпочитанията за площ – варират от 100-150 кв. м, до над 200 кв. м.
„За апартамент с две спални клиентите отделят между 150 000 и 200 000 евро, а за жилище с три спални – над 200 000 евро. Като за вторите горната граница е плаваща. Спрямо площта и характеристиките на имота някои купувачи предвиждат до 500 000 евро за покупката. Нашият фокус е именно в ценовия диапазон между 150 000 евро и 500 000 евро. Този сегмент най-много се доближава до търсенето на купувачите и проектите в него отговарят на изискванията им“, уточнява Николай Желев.
Стремежът към уединениe и по-голяма самостоятелност поддържа висок интереса към къщи, особено в южните райони, близо до планината. Запитванията са както за самостоятелни къщи, така и за редови къщи част от комплекс. Бюджетите на клиентите за този тип имоти са приблизително 320 000 евро – 345 000 в зависимост от локацията и площта.
Tweet |
|