АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Симеон Ананиев: София има нужда от градска железница
В София се събират седем железопътни лъча на Централна жп гара, получени при историческото развитие на железниците. Те могат да бъдат използвани за изграждането на бърза градска железница в столицата. Това каза в интервю за агенция Фокус изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация” в транспортното министерство Симеон Ананиев.
Първият лъч е от Радомир (също от направленията от Дупница и Кюстендил), вторият – от Драгоман, третият – от Банкя, четвъртият – от Лакатник, петият – от Копривщица, шестият – от Ихтиман и седмият – от Перник.
„Оказва се, че хората, които са разработвали преди нас връзките на железниците са обхванали цяла София от всички направления. Подобни жп връзки, каквито има в София, в цяла Европа се използват за превоз на населението, което живее по-отдалечено, но работи, учи или често пътува до големия град. Обхватът на седемте жп лъча може да покрие зона от 50 км около София, което е т.нар. крайградска или прилежаща зона. След като София е център за образование и бизнес, в тези прилежащи селища населението ще продължи да се увеличава, но то трябва да пътува, да работи и после да се връща по домовете си. Не може всички да пътуват с автомобили и автобуси. Затова идеята е, ако дадем за пример Германия, да бъде създаден и у нас убан или европейски есбан – специализиран пътнически транспорт по железен път, който е за обслужване на региона на София”, каза Симеон Ананиев.
Мнението на изпълнителният директор на агенция „Железопътна администрация” в транспортното министерство е, че в София е належащо да бъде изградена бърза градска железница.
„Ако се изгради интегрирана система и тази железница се свърже с градския транспорт и метрото, като може да има връзки и с пътнически терминали, тогава пътувайки с влак, пристигаш на определена спирка, която е свързана с метрото или с градския транспорт и се придвижваш много по-бързо и комфортно”, посочи той.
Важното за този проект е, че се използва съществуващата железопътна инфраструктура на София, която има неизползван капацитет и за нея не са необходими толкова големи инвестиции. Има нужда от инвестиции само за осъществяване на връзките с метрото, за съпътстваща архитектура и за градска инфраструктура.
„По този проект заедно с изпълнителния директор на столичния „Метрополитен” г-н Стоян Братоев и със зам.-кмета по транспорта г-н Любомир Христов имаме сходни виждания, надявам се да привлечем и архитект Петър Диков, тъй като създаването на интегрирани транспортни терминали за прекачване между различните видове транспорт изисква архитектурни и градоустройствени решения. По проекта работят експерти от Националната компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), от БДЖ и жп проектанти. Идеята е да придвижим проекта като общ, урбанистичен за развитието на София и съответните интегрирани транспортни решения”, обясни директорът на ИА „Железопътна администрация”.
Според публично проучване на водещи европейски специализирани институции за развитието на България, през следващите 10-15 години, се прогнозира, че България ще има три мегаполиса – София (над 2 милиона жители), Варна и Бургас (всеки с над 1,5 милиона жители), които ще привличат хора и бизнес, а от там може да се очаква и увеличаване на населението и в съседните селища. Ще има още пет по-малки центрове– Русе, Плевен, Велико Търново, Стара Загора и Пловдив, които също ще бъдат в орбитата на мегаполисите.
Ще се наблюдава нова мобилност и нова концентрация на населението. Всички хора ще бъдат привлечени в тези градове, смята Ананиев. Но не може всички да живеят в мегаполисите, а по-скоро в прилежащите зони около тях. Затова един от транспортите съвсем естествено е железопътният, който трябва да бъде развит съвместно с градския и с метрото.
В момента в Бургас вече се разработва проект за създаване на бърза градска железница – „Супер Бургас”. Там освен по съществуващата линия, до кв. Меден Рудник, летището и крайбрежните селища се предвижда да се пътува и по релси. Това няма да е познатият тип железница, а ще е интелигентна транспортна система, в която се ползват леки мотриси, изглеждащи и по-скоро като трамваи, със спирки за качване и слизане и таксуване на принципа на градския транспорт, със съответните билети, карти за чекиране и др., позволяващи ползване на няколко вида транспорт.
Tweet |
|