EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Скритият картел на търговските вериги

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Скритият картел на търговските вериги

mail14:25 | 08.05.2012прегледи 2174 коментарикоментари 0


Мира Лазарова
Повече от 30 различни такси трябва да плаща един български производител, за да стигнат неговите продукти до щандовете на големите търговски вериги в България, съобщи Кънчо Стойчев от Съюз „Произведено в България”. Такова положение не е познато в никоя друга страна членка на ЕС. Същевременно вносната стока получава бонус от 30 – 40% от същите тези вериги.
Някои от таксите звучат повече от абсурдно като например – такса „юбилей”, такса „рожден ден”, такса „вход”, такса „билборд” и т.н. Така още преди да продава своя стока в търговска верига, компанията производител вече е платила най-малко 30 хиляди лева за такси.
Родният бизнес няма избор освен да се подчини на монополистите, тъй като 60% от потреблението на дребно е в големите търговски вериги. Още по-тежка става ситуацията с условията за плащане, като забавянето може да стигне до 90 дни, обясни социологът.
Чужди производителите като “Кока Кола” не дават на търговците отстъпка повече от 4%, а световни производители като “Нестле” и “Крафт” - под 10%. "На практика българският производител има с 30% по-ниска конкурентоспособност от вносителя и няма как да оцелее", каза още Стойчев.
Според анализи, които бяха цитирани, налице е скрит картел между търговските вериги в страната, защото те използват сходни методи и договори по отношение на компаниите - производители, с които работят.
Този картел може да бъде разбит с промяна на целия Закон за защита конкуренцията, което ще изисква много време. Затова най-бързо такава промяна може да настъпи само с допълнение в Закона за защита на конкуренцията, така че да се въведе понятие "злоупотреба със значителна пазарна сила" или „прекомерно голяма търговска мощ” – квалификации известни и в европейското законодателство, което третира проблемите на картелите. „Извън всякакво съмнение за мен е, че в България съществува скрит картел между търговските вериги”, заяви Стойчев.
Промените в закона са предложени на правителството преди повече от 15 месеца, обсъдени са с експерти на Икономическото министерство и с всички парламентарно представени политически сили. Предложенията са били и публично обсъдени преди две седмици. В момента правителството се бави да внесе тези корекции, каза Стойчев. Той уточни, че е налице огромен лобистки натиск от страна на търговските вериги към кабинета чрез лобиране както пред канцлера Меркел, така и пред доскоро френския президент Саркози.
Преди година  стана ясно, че шест големи търговски вериги са договаряли промоциите си и отношенията с доставчиците. Това е показала проверката на Комисията за защита на конкуренцията, започнала през май 2009 г. Тогава тя бе сезирана от конфедерацията на работодателите за картелно споразумение. Сигналът бе, че веригите притискат българските доставчици да свалят цени. Разследването обхвана "Метро Кеш енд Кери България", "Билла България", "Кауфланд България енд Ко", "ХИТ хипермаркет", "Максима България" и "Пикадили". КЗК установи тогава, че те непряко са обменяли чувствителна информация относно цените, договорени с едни и същи доставчици, както и маркетинговите стратегии на конкурентите, обясниха от ведомството. Веригите прилагали вертикални споразумения за определяне на доставните цени и отстъпките, както и на таксите за достъп до търговските площи. Чрез ограничаване свободата на доставчиците са координирали и промоциите си. От тогава досега очевидно нищо не се е променило на практика.

 


Тагове: вериги, картел
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg