АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Сладко от люти чушки и пушен колбас отличи Лидл
1500 продукта, 250 населени места, 6 хил. км с автомобил и двама победили в кампанията на Лидл България „Съхрани родния вкус”.
Сладко от люти чушки от Бургас и 300-годишна пушена кълбъсъ от с. Асеново, Плевенско бяха отличени в кампанията, която стартира през септември тази година с цел да запази уникалните български рецепти и традиции. Още през пролетта на 2018 г. те ще станат част от продуктовата линия на веригата. Едновременно с това авторите на двата продукта получават по 10 хил. лева парична награда.
Зад нестандартните вкусове на двете рецепти стоят две дами.
Мария Иванова от с. Асеново е пазителка на 3-вековната рецепта за пушена кълбъсъ. Тя идва от кухнята на банатските българи и е пренесена от Австроунгарската империя. Присъствала е като деликатес на трапезата за Коледа и Великден, ето защо Мария Иванова поръча на Лидл нейната кълбъсъ да е по рафтовете на веригата именно за Възкресение Христово. Шеф Шишков, който заедно с шеф Манчев, обиколи България в търсене на автентични вкусове, даде отлична оценка за този вид колбас. По думите му, той е изключително балансиран от гледна точка на мазнини, сол и визия. Шеф Манчев уточни, че продуктът е великолепен за консумация както в суров вариант, така и след термична обработка. Леля Мария, както те наричат пазителката на рецептата, ги посрещнала с „дрипави сърми” – гозба от нарязано кисело зеле и парченца кълбъсъ. По време на представянето на продукта шеф готвачите бяха приготвили хапки с пюре от боб и домати с резен кълбъсъ отгоре, за да демонстрират, че и това съчетание на традиционни български храни е много удачно.
Не по-малко любопитен е и другият победител – сладко от люти чушки. То се прави от поне 50 години в семейството на Диляна Георгиева от Бургас. „Тайната е в маринатата, в която се слагат чушките”, разкри тя. Сладост, свежест и лека пикантност, която след десетата секунда отваря сетивата – така двамата кулинарни специалисти описаха този деликатес. На мирис създава очакване за нещо солено, след което се разгръща като сладко-лютиво. Сладкото от люти чушки е с широко приложение – може да се хапва на препечена филийка за закуска, върви с парченца сирене, както и с прясно изпечена наденичка. За дегустацията му бяха приготвени хапки от баница със сирене със сладко от люти чушки отгоре.
Главният изпълнителен директор на Лидл България Милена Драгийска спомена и други продукти, които са направили впечатление на екипа, натоварен с нелеката задача да избере победители в кампанията. Като например туршия от диня от Северна България, рачел от тиква от Бургас, сладко от грозде, лютеница от розов домат, лютеница с картоф и тиква, който според шеф Манчев добре се съчетава с рибна саламура и погача, петмез от Добрич, комбиниран с качамак. Покрай срещите си с различни хора, се натъкнали и на момче, което се опитва да създаде вегански суджук.
„За нас това беше вълнуващо пътешествие не просто из традициите и историята на българската кухня, но и из българската народопсихология като цяло. Защото всяка кухня отразява характера на своя народ“, обобщи впечатленията си шеф Иван Манчев.
„Оказва се, че българската кухня е област, в която много ревностно пазим своите традиции и ги предаваме на следващите поколения. Има приемственост, което е изключително ценно“, коментира и шеф Таньо Шишков.
Двамата разказаха, че са „срещнали“ прочутото българско гостоприемство – навсякъде са ги посрещали изключително топло, с домашен хляб и люти чушки. Срещнали са много колоритни хора – различни по професия, възраст и кулинарни предпочитания, но всички те обединени от една обща кауза, а именно – да пазят родния вкус.
Tweet |
|