АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
След три години блокаж на АМ "Хемус"
Дейностите по инхаус договорите, свързани със строителството на АМ"Хемус" са възстановени. „Договорите са индексирани, и то със значителни суми и строителството е започнато“, каза служебният регионален министър Виолета Коритарова, като допълни, че по участък 1 на магистралата – от Боаза до п.в. „Дерманци“, се строи от началото на строителния сезон. От него са изпълнени 68%.
От участък 2 са изпълнени над 23%. Строителството в участък 3 е над 50%. „Този летен сезон ще се строи. Очакваме първият участък да бъде завършен до края на 2024 г., а останалите участъци до Плевен да бъдат завършени през 2026 г.“, посочи инж. Коритарова.
След 3 години блокаж на магистралата в края на март се възобнови работата по обекта по старите инхаус договори от мястото, до което в момента стига аутобанът – местността Боаза, до пътната връзка с Плевен и Ловеч. Това са над 51 км, като първите 15 ще са готови още до края на годината, съобщиха от пътната агенция пред “24 часа”.
Тези 51 километра са разделени на три участъка Най-напреднал е от Боаза до пресичането с пътя Луковит – Угърчин. При него са изпълнени 68% от работите. От пътната агенция посочват, че той ще бъде завършен в края на 2024-а, включително и пътен възел Дерманци.
По този участък има 2 виадукта и четири моста над река Вит. Изграждат се и 6 селскостопански подлеза.
Новите участъци на "Хемус"
Следващият 19-километров участък е от пътен възел Дерманци до пътен възел Каленик. На него има 7 големи съоръжения при пресичането на магистралата със селскостопански и други пътища, както и четири подлеза и надлеза. А на 119-ия километър аутобанът минава през планински масив и там се изгражда сравнително къс – около 380-метров, тунел.
Следващият участък е с дължина 17 км и стига до връзката с пътя за Плевен и Ловеч. Там до момента са изпълнени около 53% от дейностите и крайният срок за пускането на отсечката е 2026 г.
След това работата ще продължи по още три участъка, за да стигне магистралата от пътя Плевен - Ловеч до разклона за Велико Търново и Русе. Терените за тях са осигурени и се предвижда от средата на тази година да започне строителството.
Срокът за изпълнение е между 36 и 42 месеца, като общата дължина е близо 83 километра. Това означава, че “Хемус” ще стигне до Велико Търново след 4 години. По продължението след Търново ще започне да се работи също от средата на годината, уточняват от пътната агенция.
За участъците до пътен възел Ковачевско кале и след това до Лозница има разработен идеен проект и проведена екологична процедура. В процеса на проектиране е установено, че се налага промяна на одобреното трасе.
Тази година ще се навършат 50 години от първата копка на АМ „Хемус“ предвидено е общата й дължина да бъде 418 км. Строителството й започва през есента на 1974 година и до есента на 2022 са изградени едва 191 км, като по-голямата част от тях са построени в периода преди 2000 година.
В периода 2011 – 2018 се полагат доста усилия от страна на правителствата за дострояване на магистралата. Останалите за строителство километри са разделени на общо 11 участъка (лота) с обща дължина от 244 км:
След 2018 г на практика остават за строителство общо 9 лота с обща дължина 223 км, като първоначалният план предвижда строителството им да се проведе на три етапа:
I-ви Етап – Лотове 1, 2 и 3 с дължина 52 км
II-ри Етап – Лотове 4,5 и 6 с дължина 83 км, и
III-ти Етап – Лотове 7, 8 и 9 с дължина 89 км
На 20.12.2018 г. между Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД е сключен договор РД-122/20.12.2018 г. за изграждането на 134,14 км от автомагистрала „Хемус“ в участъка от пътен възел „Боаза“ до пресичането с път I-5 Русе - Велико Търново (Лотове от 1 до 6), като строителството трябва да приключи до 2023 година. До този момент не изпълнен нито един срок предвиден договора.
Tweet |
|