АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
След хипермаркетите затварят магистралите!
10:10 | 28.08.2013 3191 коментари 2
Мира Лазарова
Големите хипермаркети да не работят в събота и неделя, за да може да се стимулира оборотът на кварталните магазини. Тази идея може да залегне в нов закон за търговските вериги, който се пише в момента,стана ясно от изявление на депутатът от БСП и зам.-председател на Коалиция за България Спас Панчев. "Това е една от мерките, които биха подкрепили малкия и средния бизнес", потвърди той. „Търсим механизъм за равнопоставеност между българските производители и търговци, от една страна, и големите вериги, от друга", уточни още депутатът. Според Панчев стотици малки и средни родни фирми са фалирали през последните години заради големите търговски вериги. Какви някои минуси от подобна мярка, ако тя влезе в сила:1.Потребителите ще купуват основни стоки на по-високи цени, тъй като бърза справка показва, че цените на такива продукти са с 10-15, а в някои случаи и с 20% по-високи от тези в големите вериги.
2.Потребителят няма да разполага с възможност да пазарува на едно място мнозинство стоки, при това на различни производители.
3.Малките магазини много често не разполагат с добри охладителни системи. Особено през лятото това се чувства от всеки клиент още с пристъпване на прага на бакалията.
4.Малките магазини нямат нужните складови помещения, което да им даде възможност за правилно съхранение на стоките. Какви са плюсовете:
1.Чрез тази политико-административна, а не икономическа мярка може да се стигне до известна промяна на политиката на търговски вериги, така че те да станат по-гъвкави към българските производители.
2.Таксите
Както е известно повече от 30 различни такси трябва да плаща един български производител, за да стигнат неговите продукти до щандовете на големите търговски вериги в България,според Съюз „Произведено в България”. Такова положение не е познато в никоя друга страна членка на ЕС. Същевременно вносната стока получава бонус от 30 – 40% от същите тези вериги.
Някои от таксите звучат повече от абсурдно като например – такса „юбилей”, такса „рожден ден”, такса „вход”, такса „билборд” и т.н. Така още преди да продава своя стока в търговска верига, компанията производител вече е платила най-малко 30 хиляди лева за такси.
Родният бизнес няма избор освен да се подчини на монополистите, тъй като 60% от потреблението на дребно е в големите търговски вериги. Още по-тежка става ситуацията с условията за плащане, като забавянето може да стигне до 90 дни, обясняват от Съюза. Чужди производителите като “Кока Кола” не дават на търговците отстъпка повече от 4%, а световни производители като “Нестле” и “Крафт” - под 10%. "На практика българският производител има с 30% по-ниска конкурентоспособност от вносителя и няма как да оцелее", казват още от организацията.
Според експертни анализи на "Произведено в България" налице е скрит картел между търговските вериги в страната, защото те използват сходни методи и договори по отношение на компаниите - производители, с които работят.
Преди година стана ясно, че шест големи търговски вериги са договаряли промоциите си и отношенията с доставчиците. Това е показала проверката на Комисията за защита на конкуренцията, започнала през май 2009 г. Тогава тя бе сезирана от конфедерацията на работодателите за картелно споразумение. Сигналът бе, че веригите притискат българските доставчици да свалят цени. Разследването обхвана "Метро Кеш енд Кери България", "Билла България", "Кауфланд България енд Ко", "ХИТ хипермаркет", "Максима България" и "Пикадили". КЗК установи тогава, че те непряко са обменяли чувствителна информация относно цените, договорени с едни и същи доставчици, както и маркетинговите стратегии на конкурентите, обясниха от ведомството. Веригите прилагали вертикални споразумения за определяне на доставните цени и отстъпките, както и на таксите за достъп до търговските площи. Чрез ограничаване свободата на доставчиците са координирали и промоциите си. От тогава досега очевидно нищо не се е променило на практика.
Не е ясно сега дали БСП пише нов закон, за да внесе ред според това как те разбират реда, или става дума за промени в Закона за защита на конкуренцията, подготвени от МИЕТ преди няколко месеца. "Идеята хипермаректите да не работят в събота и неделя бе само подхвърлена, не сме имали намерение да я вкарваме в закон. Ние държим да бъдат регламентирани отношенията "български производители - големи търговски вериги" и да защитим българските интереси. Това каза по БНТ депутатът от Коалиция за България Спас Панчев. ЕК излезе със Зелена книга, която се казва, че има проблем с нелоялни практики в отношенията между търговци и производители, но той не е в търговските вериги. Проблемът е във всички части на веригата, включително и в производителите, подчерта председателят на Сдружение за модерна търговия Йордан Матеев и добави: "ЕК ще излезе с решение по този въпрос до края на годината. В Зелената книга се казва, че националните законодателства по тази тема не само не помагат, те дори вредят."
Пазарът на веригите
Международни вериги държат около 35% от българския пазар на потребителски стоки в сравнение със 70% в Словакия, според данни на Института за пазарни проучвания GfK.
Същевременно присъствието на глобалните вериги в Европа и в целия свят увеличава добавена стойност в световната търговия. Това се твърди в доклад на Конференцията на ООН за търговия и развитие преките чуждестранни инвестиции през 2012 година. Глобалните вериги за добавена стойност дават възможност да се увеличат печалбите, заплатите и привлечените инвестиции в дадена страна, като резултат от все по-дългия и сложен път, който суровините изминават по целия свят, за да се превърнат в готови продукти.
Според доклада глобалните вериги за добавена стойност могат да имат важно значение за икономическото развитие. Доказателство за това е фактът, че в развиващите се страни стойността, добавена към глобалните вериги за добавена стойност, формира средно почти 30 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП) на страните.
Идеи и коментари от социалните мрежи: Петък, събота и неделя границите с Гърция и Турция следва да бъдат затворени, за да се стимулира туризмът по Черноморието" :)) Да затворят магистралите в името на БДЖ. Следваща крачка: подкрепа за BG туризма - задължителни почивни лагери, придружени с трудова терапия! Че българският бизнес се нуждае от подкрепа няма спор , но не със социалистически методи, а с пазарни.
Да се стимулира емиграцията на можещите и умните, за да се даде равна възможност и на останалите, Да се прекратят всякакви ремонтни дейности по пътищата, за да се стимулират автосервизите. Вторник и четвъртък без метро, стимулират такситата. Да арестуваме всички които носят западни дрехи, да стимулираме родната лека промишленост. Спират Шампионската лига. Стимулират националното първенство. Спират интернет- стимулират български пощи. Да спрем тока в режим 2:4, за да стимулираме износа на електричество. Да се продават само български банани. /обновена/
Tweet |
|
Коментари
Патриот - 28-08-2013 г. 09:19:14
Господа, не бъдете повече невежи! Хипермаркетите са рожба на свободния пазар, както и монополите. Единствено от значение е тяхното разположение, което може да се регулира както административно така и пазарно. те трябва да се строят извън градовете, за да са достъпни за повече населени места. Хипермаркетите, са тези търговски обекти, които капитализмът е сътворил като форма на задръжка на инфлацията. Малките магазинчета са обречени, както стана с гаражната търговия и малките предприятия. Заблуда е, че малкия и средния бизнес ще решат въпроса с безработицата. Създавайте условия за развитие на индустрията, господа!
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg
Има толкова много по-цивилизовани начини. Мога да дам рпимер с един такъв от Франция - там плодовете и зеленчуците се продават на максимум 180,00 км. от мястото на производство. Може да се забрани и продажбата на загуба - нека видим тогава какви ще са цените на "промоциите", защото ако големите хипермаркети и т.н. имат ресурса да продават на загуба, то дребния бизнес няма такъв шанс