АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Сливания и придобивания в застраховането
В България в последните години и общото и животозастраховането нарастват значително. Брутните записани премии за животозастраховането се увеличават с 12.3%, а за общото с 15.8% за 2019 г. Така за периода от 2016 до 2019 г. GWP на целия застрахователен пазар се увеличава с 41.9% (12.4% растеж на годишна база). Това показва Проучването за сливанията и придобиванията в застрахователния сектор на Делойт Централна Европа.
Пазарът на животозастраховане в България е високо концентриран, като 5-те най-големи животозастрахователни компании в страната притежават 92.4% от пазара, а останалите 7.6% са разпределени между 6 играча. През юни 2019 г. Групама слива своите 2 животозастрахователни дружества, за да засили позициите си на пазара. Така, компаниите са вече 5, с общ пазарен дял под 10 %, но все още има поле за консолидация. Животозастрахователният сектор в България е сравнително малък, като Виена Иншуърънс Груп води с 30.3% пазарен дял.
Сегментът на общото застраховане е почти 5 пъти по-голям. Концентрацията е значително по-ниска, имайки предвид, че 5-те най-големи застрахователя притежават 54.5% от общия пазарен дял. Останалата част от пазара е разделена между 20 компании, всяка от които има по-малко от 10% пазарен дял. Имайки предвид значителния брой по-малки играчи в сектора, има голям потенциал за бъдещи инвестиции. През 2019 г. водещи компании са Lev Insurance, Булстрад и ДЗИ с общо 35.3% пазарен дял.
COVID-19 засяга пряко част от застрахователния пазар. Пазарът на общо застраховане е стабилен въпреки кризата, свързана с извънредното положение и изолацията, обявена от правителството на 13 март. През първата половина на 2020 г. брутната записана премия в сектора нараства незначително с 0.7% на годишна база. Резултатите за продажби на традиционните застрахователни продукти Каско и гражданска отговорност, които формират ¾ от пазара на общо застраховане остават незасегнати от пандемията. Прогнозата е, че продажбите на Каско ще намалеят в средносрочен план, заради спада от 45% при покупката на нови автомобили.
Пазарът на животозастрахователни продукти започва да се влияе от пандемичната ситуация, като очакванията са, че в средносрочен план ще постига значително по-ниски резултати, заради консервативната реакция на потребителите с по-ниски доходи на глава от населението. През първата половина на 2020 г. има 14% спад в сектора, а през втората половина от годината се очаква той да се задълбочи.
Tweet |
|