АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Служители и мениджъри в BG фирми трудно общуват
Кризата чувствително е редуцирала оперативките между служителите и преките им ръководители в компаниите. Това показва традиционното годишно изследване на Apeiron Academy, посветено на вътрешните комуникации в българските компании. Резултатите от изследването ще бъдат представени по време на четвъртата Международна конференция „Успешните комуникации започват отвътре 2010: Ангажираните служители - добавената стойност за организацията" в София, съобщава Дарик.
От 50% (през 2008 г.) на 35% (през 2010 г.) е спаднал делът на работещите, които посочват директната комуникация като основен комуникационен канал във фирмата, в която работят. Съвсем слабо (до 5%) се увеличава значението на останалите информационни канали във фирмите - както вътрешни, така и външни. Изследването показва, че нетипичните и неформални канали за информиране на служителите коренно се различават, когато говорим за ръководни и изпълнителски позиции. При заетите на ръководни позиции по-чест неформален канал, от който получават информация за състоянието на фирмата са външни източници - медии, партньори, клиенти, докато хората на изпълнителски позиции се информират най-често от свои колеги.
Причините за това могат да се търсят както в намалелия обем работа, така и в преструктуриране на натоварването и насочване на усилията на ръководния персонал много повече към работа с клиенти и търсене на пазари, отколкото към оптимизиране на вътрешните комуникации. Възможно е кризата да е довела до минимизиране на вътрешната комуникация между служителите и мениджмънта, ограничаване на всякакви допълнителни дейности по сплотяване на екипа, вътрешно фирмени събития и др. Твърде вероятно е и мениджърите и останалият персонал да са насочили своето внимание и усилия към справяне с кризата, решаване на текущи проблеми и търсене на нови перспективи и това да е довело до ограничаване на информационния обмен, а от тук и до спад в потребността от информираност и въвлеченост на персонала.
Изследването отчита основните теми и въпроси, по които работещите биха искали да получават информация. Логично, най-засилен интерес имат служителите към теми, свързани с предстоящи структурни промени (40% от отговорилите) и бъдещи планове за развитие на организацията (33 %), както и финансовото й представяне (32%). Едва една пета от служителите проявяват реален интерес към това как кризата засяга техния работодател, като преобладаващо в тази група попадат мениджърите на ръководни позиции.
"Достъпният организационен лидер, който регулярно се среща и обсъжда със своите подчинени значимите проблеми от работния процес, е една от ключовите предпоставки за мотивирани и ангажирани с целите на компанията служители", коментира Нели Бенова, специалист в сферата на ПР и вътрешни комуникации и управляващ директор на Apeiron Communication. По думите й, притесняваща е тенденцията точно в тежки времена на криза и несигурност, да се редуцира диалогът на ръковдните мениджъри с техните служители, тъй като това води до по-ниска произовдителност, стрес на работното място и в крайна сметка - вътрешноорганизационни пречки пред по-успешното справяне с кризисния период.
Ангажираността на служителите и начините за нейното ефективно управление ще бъдат във фокуса на международния форум „Успешните комуникации започват отвътре 2010: Ангажираните служители - добавената стойност за организацията" на 30 септември. В същия ден ще бъдат връчени за втора поредна година наградите за ефективни вътрешни комуникации Grapevine Awards 2010. И тази година в тях участват утвърдени български и международни компании, които полагат целенасочени усилия за развитието на вътрешно фирмените комуникации.
Tweet |
|