АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
"Слънчев" керосин за реактивни двигатели
![mail](/img/mail.png)
![прегледи](/img/views.png)
![коментари](/img/comments.png)
Финансиран от ЕС научноизследователски проект, наречен "Солар джет", създаде първото в света "слънчево" гориво за реактивни двигатели от вода и въглероден двуокис, съобщи пресслужбата на Европейската комисия. За първи път изследователи успешно показаха работата на цялата производствена верига за възобновяем керосин, при която като високотемпературен източник на енергия се използва концентрирана светлина. Проектът все още е в пробна фаза, като до момента е произведено едва незначително количество гориво за реактивни двигатели, в лабораторни условия и с помощта на симулирана слънчева светлина. Резултатите дават надежда, че в бъдеще всички течни въглеводородни горива могат да бъдат произвеждани от слънчева светлина, въглероден диоксид и вода. Европейският комисар за науката и изследванията Мойра Гийгън-Куин заяви: "Тази технология означава, че един ден ние бихме могли да произвеждаме в големи количества по-чисто гориво за самолети, леки автомобили и други видове превоз. Това би увеличило многократно енергийната сигурност и би превърнало в полезен ресурс един от основните парникови газове, виновни за глобалното затопляне".
Технологичният процесВ началната фаза във високотемпературен слънчев реактор, разработен във Висшето техническо училище в Цюрих (ETH Zurich) и съдържащ вещества на основата на метални оксиди, въглероден диоксид и вода се преобразуват в синтетичен газ с помощта на концентрирана светлина, чрез която се симулира слънчева светлина. След това синтетичният газ (смес от водород и въглероден оксид) се преобразува в керосин с помощта на утвърдения метод на Фишер-Тропш. Въпреки че производството на синтетичен газ чрез концентрирана слънчева енергия е все още в ранен етап на развитие, някои петролни дружества разгръщат в световен мащаб преобразуването на синтетичен газ в керосин. Съчетаването на двата подхода има потенциал да набави сигурно, устойчиво и мащабно снабдяване с авиационно гориво, както и с дизелово гориво и бензин, или дори с пластмаси. Горивата, получени по метода на Фишер-Тропш, вече са сертифицирани и могат да се използват от превозните и въздухоплавателните средства, без да са необходими изменения на техните двигатели или на инфраструктурата за горива.
Контекст
Четиригодишният проект "Солар джет" започва през юни 2011 година и получава 2,2 милиона евро финансиране от ЕС. Предстои оценка дали технологията ще работи в по-голям мащаб и на конкурентни цени. Намирането на нови, устойчиви източници на енергия, ще остане приоритет по програмата "Хоризонт 2020".
Tweet |
|