АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Смразяващо лято за Рим
Матилд Омилен, Франс прес
На "Виа дел Корсо", основната търговска артерия в италианската столица, в разгара на август, повечето магазини са отворени, но минувачите се разминават по тротоарите с празни ръце.
Шепа клиенти, основно туристи, обикалят край рафтовете в магазините, където изглежда са влезли по-скоро, за да се разхладят, отколкото за да изпразнят портфейлите си. "Кризата е за всички", отговаря посетител, който си тръгва без да е купил нищо, обръщайки се към един настоятелен продавач. В бутика за готово облекло Barone продавачка сгъва лениво купчините цветни фланелки, които скоро ще бъдат върнат в кашоните. Клиентите са рядкост. "Разпродажбите не минаха много добре", обяснява Фабио Антиколи, отговорник в магазина за облекло Roberto Anticoli, марка, създадена от неговия брат. "Пропуснатите печалби тази година са големи".
Центърът на Рим е облагодетелстван от постоянен приток на туристи, "само че тази година туристът е беден", със съжаление казва търговец, подпрял се на лакът зад тезгяха. Летните разпродажби бяха "много лоши" в сравнение с миналата година, според сдружението на търговците Confesercenti, със спад на приходите от близо 20 % в историческия център, който може да стигне минус 30 %, та дори и минус 40 % в крайните квартали.
На две крачки от площад "Свети Петър", на прашната витрина на магазин за детско облекло Cicogna, голи кукли манекени са изоставени зад една желязна решетка, която е спусната окончателно. Шикозната "Виа Кампо Марцио", която е зад парламента, също страда от отлива от магазините, които са станали част от историята на страната. Сладкарницата Conti и магазинът за луксозни обувки Nando er Cazolaio пуснаха кепенци. Същият епилог и за намиращия се съвсем наблизо бутик за бельо, който от 1938 година се рекламираше с мотото: "Да помогнем на жените да решат малките си проблеми с облеклото".
"В траур"
"Търговската общност в Рим е в траур", писа вестник "Република", след като Lina Rocchi (облекло и аксесоари) затвори бутика си, оставяйки на вратата следното прощално послание "80 години, три поколения, една история приключва, благодарим на хилядите си клиенти, които имаха доверие в нас". "Тези бутици прекратиха бизнеса си тук, но ще отворят отново другаде", казва Марко Меняджи в опит да смекчи краските. Той все още ръководи магазин за качествени ризи "Made in Italy" на улица "Кампо Марцио". Президентът на Confesercenti е по-разтревожен. "В Рим вече
1500 магазина сложиха ключа под вратата от началото на 2012 година, а броят им би могъл да достигне 2500 до края на годината", с безпокойство посочва Валтер Джаммария. "Това е огромна цифра, малките магазини, които бяха част от историята на Италия, изчезват едно по едно", разпалено казва той, хвърляйки вината за това върху рецесията, засиления данъчен натиск и най-вече върху IMU - общинския поземлен данък, който бе върнат от премиера Марио Монти - и конкуренцията на големите търговски центрове.
"Все повече и повече предприемачи са принудени да продават второто си жилище, за да могат да запазят бизнеса си", коментира представителят на търговците. На номер 9 на "Виа Лучина" витрината на часовникарското ателие е пример за тази тенденция. На флуоресцентна табела "Продава се" можем да прочетем описанието на вила в Черветери (на крайбрежието северно от Рим), с която заинтересованите се приканват да получат повече информация от управителите на бутика.
"Кризата не излиза в отпуск", пишат вестниците, а асоциацията на хотелиерите Federalberghi посочва, че 30 % от италианците това лято няма да почиват. "Времето на големите ваканции свърши, хората вече не заминават на почивка за 20 дни или за един месец през август, както бе преди", посочва Валтер Джаммария. "Хората се организират за един или два дни до морето, за уикенда в околностите на Рим и се връщат на работа в понеделник". Тенденция, която цифрите потвърждават. Според проучване на Confcommercio "поради икономическата криза" през седмицата от 15
август 80 % от супермаркетите и ресторантите и повече от половината барове ще останат отворени в цялата страната, което е рязко увеличение спрямо броя им през миналото лято. /Превод БТА/
Tweet |
|