АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Софийско училище ударно печели проекти
Ива Стойкова
Септември, обичайната сутрешна глъчка във фоайето на столично училище, шарени деца откриват своя учител и се присъединяват към класовете си, за да отидат всички заедно в класните стаи. Нищо по-рачлично от което и да било училище. Само че този път се чуват поне два други езика, освен български.
Проектите
122 ОУ „Николай Лилиев” беше домакин на среща по проект „Различни заедно” по Секторна програма „Коменски”*. Това е мащабен проект, в който взимат участие 17 училища от 15 европейски страни. Тук са представители на 8 от тях- Белгия, Швейцария, Франция, Германия, Испания, Италия, Чехия и Румъния. Проектът „Различни заедно” обхваща теми от областта на историята, културата, образователната система, литературата и изкуството, традициите и занаятите на страните партньори. Работният език е английски. Всъщност училището печели общо три проекта по програма „Коменски”- „Без граници” (с участието на училища от България, Италия, Полша, Германия, Турция и Кипър, които гостуваха през ноември 2010 г.) и „Европа в движение” (проект, в който партньори са училища от България, Швеция, Великобритания, Словения, Франция и Испания). В програмата на сегашното посещение бяха включени презентации с основна тема религиозното разнообразие в държавите от проекта, посещения на български културно-исторически забележителности, запознаване с традиционни български ястия, демонстрация в Етнографския музей, концерт, подготвен от учениците и учителите на 122 Основно училище. Гостите от Европа обиколиха и класните стаи. Белгийците, например, показаха на първокласниците как работят с кукли, докато преподават уроците. Чуждите деца бяха настанени в семействата на свои български връстници от училището и отблизо наблюдаваха ежедневието у нас.
Поглед отвън
Разлика на пръв поглед няма. Децата си приличат, нищо че са от няколко държави. Учителите също. Чуждите гости са впечатлени от познанията на българските деца по английски език и от произношението им. Но са озадачени от материалната база. Пред EconomyNews.bg представителите на Белгия признаха, че с ограничени средства тук се правят чудеса. Според тях има прекалено малко компютри и други помагала, които да улесняват и онагледяват работата. Това пролича и на концерта в салона на училището – озвучителната техника донякъде развали ефекта от своеобразната разходка из държавите, участници в проекта, пресъздадена от децата – от турски или италиански танци, песни през приказки за Дракула до Дунавско хоро. Подобно е мнението на Кристин Амбар, която работи в Швейцария в средното училище във Вьове (Vevey), кантон Во. По произход е от Франция и затова има допълнителна база за сравнение. Кристин е особено впечатлена от високото чуждоезиково ниво на българските ученици. Тя смята, че те говорят английски много добре, с отлично произношение, при това от толкова ранна възраст. За сравнение, в Швейцария обучението по английски език започва в 7-ми клас. Кристин идва за втори път в България, първото й посещение било в Благоевград във френска езикова гимназия. Там пък била приятно изненадана от високото ниво на владеене на френски език. Според Кристин у нас разполагаме с по-малко възможности и средства, но постиженията са добри. Дава за пример отново Благоевград - класове с много ученици, слабо техническо оборудване, но амбициозни деца. Френските и швейцарските ученици са по-пасивни, преценява Кристин.
Европейските гости бяха докоснати от непринудеността на децата и желанието на учителите да работят. Един от важните хора в проекта от българска страна - Вергиния Веселинова, начален учител - е сигурна, че екипът е успял добре да представи страната ни. Незабравим спомен ще остане демонстрацията на няколко езика в Етнографския музей, докато се плете дантела. А също и хората, изиграни в традиционен български ресторант.
Българските домакини са нясно, че тази работна среща е предизвикала известен културен шок сред гостите. И другите столици имат някои дефекти като нашите, признават българските учители, но в този случай чужденците са от провинциални градчета, където всичко е подредено и уютно. Има и още един тънък момент. Ако при предишното посещение по проект „Без граници” у нас са били предимно представители на Балканите, сега на гости е сърцето на Европа.
Активността е най-важна
Съпоставките са неизбежни, но това е целта. Да се видят силните и слабите страни на всеки, да се усвоят добри практики и да се направи опит да се изчистят несъвършенствата. Но това може да се случи единствено с активност. Вергиния Веселинова казва, че програма «Коменски» на Центъра за развитие на човешките ресурси е лесна за кандидатите от гледна точка документация. Проблемът е, че повечето начални учители не знаят английски език и това е причината да не участват в проектите. Самата тя научила езика в движение, което е добър пример за това, че когато има желание, няма пречки. За успех смята и вече приключилата среща. Вергиния Веселинова е решена да печели още проекти и да заведе още деца в европейски държави, както го е правила досега. Предстои пътуване до Португалия.
Tweet |
|
Аз съм координатор на проект "Европа в движение". По програмата на нашия проект няма работна среща в България, но може би ще осъществим допълнителна такава. Посрещането на гостите по проекта с координатор Вергиния Веселинова отново представи в добра светлина нашите деца и нашето училище пред Европа. Някои от партньорите идват в България без да знаят какво да очакват. При всяка наша работна среща те си тръгват очаровани! Ние работим по програма Коменски от 2006г. Чрез нея нашите деца имат възможност да контактуват на английски език, да намират нови приятели, да посещават други страни и живеят в семействата на техните нови приятели. Чрез всичко това децата придобиват ново самочувствие на достойни граждани на Европейския съюз!