EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Софийското метро в Европа

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Софийското метро в Европа

mail09:15 | 19.11.2012прегледи 2785 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
Двете линии на софийското метро работят все по ефективно, поне по наблюдения на EconomyNews.bg. Много от активните делови хора изоставиха колите си, особено след въвеждането на новата система за платено паркиране в столицата, и избраха да пътуват с метро. Във влаковете има все повече пенсионери и ученици. Трудно е обаче да се намерят гратисчии, за разлика от надземния градски транспорт. Предстоящото разширение на метрото ще го направи още по-ефективно. Разбира се, не липсват и критики. Ето къде стои София, сравнена с метрополитените на големите европейски столици (някои съществуващи повече от век), но и по-близки като размери градове, както и Балканите.

*За цялата мрежа на обществения транспорт
Забележка: Варирането в тарифите в Лондон и Париж е заради зонирането и линиите, които се ползват.

София може и да се забави със строителството на метрото, но в Белград то още не е започнало. Подобно на България, първите идейни проекти в Белград са от 50-те години на 20 век. През 70-те години на 20 век се пристъпва към разработването на всеобхватен и подробен идеен проект. През 1976 година се предвижда изграждането на пет линии на белградското метро. През ноември 2011 г. е сключен меморандум с френската компания Алстом, с който на практика старите планове за изграждане са изоставени и всичко започва отначало. Планира се първата фаза на лекото метро в Белград да е с дължина от 36 километра и 55 метростанции.

Малко история
Ако се върнем по-назад в историята, първата метро-линия е била построена в Лондон през 1863 година и е била малко по-дълга от 5 километра*. Първоначално композициите в него са били теглени от парен локомотив, който изпълвал с черен дим тунелите в следствие на не добра вентилация. По-късно, през 1890 година, в Лондонското метро е била построена и първата електрическа линия. През 1891 година подобно съоръжение е било построено и в Глазгоу, Шотландия.
В континентална Европа, най-старата подземна линия е построена от френски инженери през 1875 година в Истанбул, но тя била с ограничена дължина и вагоните са били задвижвани от животинска тяга. Поради този факт най-често се приема, че първото метро в Европа е построено в Будапеща през 1896 година.
Първоначално вагоните в метрото нямали прозорци — конструкторите мислели, че никой няма да иска да гледа в тъмния тунел.
Днес София има метро в модерен стил и уникалната станция „Сердика”, която се превърна в истински музей, разкривайки археологическите находки, появили се в хода на строителството.
Какво предстои?
Предстои изграждането на южен и северен лъч на първи метродиаметър. По-конкретно това означава да се появяват следните станции:
Южен лъч
- на бул. „Александър Малинов“, пред хипермаркет „Билла“, магазин „Аско Деница“ и ресторант „Макдоналдс“ - предстои строителство
- на бул. „Александър Малинов“, пред „Хит Хипермаркет“
- на бул. „Александър Малинов“, при ж.к. Младост-4
– при „Бизнеспарк София“, „Технополис“ и кино „Арена Младост“ -
Северен лъч
- в ж.к. Дружба 2 - предстои строителство 21 - в ж.к. Дружба 1 - предстои строителство
- на бул. „Христофор Колумб“
„Летище София“ - предстои строителство (избор на строител — април 2012 г.)
По отношение на втори метродиаметър, предстои строителството на още две станции - около ул. „Сребърна“ и в кв. Хладилника. В проект са и три станции в кварталите „Лев Толстой”, „Свобода” и „Илианци”.
Не бива да забравяме, че в плановете предвиждат изграждането и на трети метродиаметър. След известни спорове около него (дали да бъде леко надземно метро) през юни 2011 г. главният арх. на София Петър Диков отсъди, че третата линия ще е класическо метро с отделни открити части.

*по данни на Уикипедия
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg