АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
София: 1780 лв. е СРЗ в Градски транспорт
Съюзът на транспортните синдикати в България възразява остро срещу опитите да се създава напрежение в четирите дружества на столичния градския транспорт. "Това ще рефлектира не само върху социалния диалог и работещите в дружествата, но и върху всички жители на столицата, които ежедневно използват градски транспорт", се посочва в декларация на лидерите на четирите дружества на СТСБ в столичния градски транспорт, изпратена от пресцентъра на КНСБ.
Декларацията е била оповестена на среща в КНСБ със синдикалните организации на СТСБ от всички поделения на столичния електро и автотранспорт. В срещата са участвали председателят на СТСБ Екатерина Йорданова и президентът на КНСБ Пламен Димитров.
Синдикатите оповестяват данни от колективните трудови договори, според които в момента средната брутна работна заплата в "Столичен електротранспорт" ЕАД е 1538,66 лв. , а на водачите - 1780,50 лв. При нормативно определено заплащане за нощен труд 0,25 лв/час чрез колективното трудово договаряне е постигнато- 1,48 лв; Надбавката за трудов стаж по КТ е фиксирана на 0,6 на сто, а договореното е 1 на сто; договореният годишен отпуск е 21 дни и до 12 дни допълнителен.
Според СТСБ е недостойно един инцидент да бъде използван от лица и партии с цел разединение на хората, които се представляват от синдикатите, както и за дестабилизиране на синдикалните структури.
Отбелязва се, че във всяко от дружествата има работещ социален диалог и чрез редовни преговори се постигат ежегодни колективни трудови договори , в които, след анализ на възможностите, конкретното дружество повишава работните заплати. Всеки път се обсъждат и политики за подобряване условията на труд на работещите. "Във всяко от дружествата има и действащи комитети по условията на труд , които се занимават конкретно с условията на труд и разглеждат случаи като въпроса с часовете извънреден труд", заявяват от синдикалистите.
В декларацията се отбелязва, че договореното не е достатъчно, но синдикалистите ще продължат да се борят за по-високи заплати и за достойни условия на труд. "Но не на площадите и в кабинетите - ние сме в депата, в автобусите, по спирките - в дъжд, сняг и студ", се допълва в документа. Синдикалистите определят като изключително обидно това, че "политици и съмнителни НПО-та" принизяват техния труд и се подиграват с хората, на които София дължи само благодарност.
В документа се посочва, че последователните личностни нападки срещу председателя на СТСБ Екатерина Йорданова са с цел дискредитиране на един успешен лидер и отслабване на неговото влияние. "Когато през 2006 г. Екатерина Йорданова пое ръководството като заместник-председател на СТСБ и, заедно с мнозина от представителите на настоящия Управителен съвет (УС) на СТСБ, започна действия за подобряване условията на труд и заплащането в дружествата, работещите в градския транспорт получаваха унизително ниски заплати, упражняваха професията си в превозни средства на възраст около и над 30 години, караха без отопление при минусови температури през зимата и без климатици при 30 градуса през лятото, а сервизните помещения и тоалетните бяха единици", се посочва още в декларацията.
Към момента има увеличение на заплатите в четирите дружества за трета поредна година, като за 2019 г. през януари беше договорено 10 на сто увеличение на заплатите на всички заети в четирите дружества, което влезе в сила от 1 февруари тази година, припомнят синдикалистите. Според цитирани от тях данни 80 на сто от автопарка е с нови екологични автобуси и модерни трамваи, снабдени с видеокамери, климатик, обезопасени кабини за водачите с паник бутони, а на почти всяка крайна спирка има изградени съвместно с общината тоалетни и сервизни помещения.
Над 100 души от работещите в транспорта на столицата са представили на срещата проблемите си, свързани с работното време, извънредния труд, заплащането в компаниите, недостиг на кадри.
След срещата с работещите, се е състояла и среща на синдикалните ръководства, Пламен Димитров и Екатерина Йорданова с директорите на дружествата, част от системата на градския транспорт.
Ръководството на дружествата и работещите в компаниите са се разбрали диалогът да продължи на следваща среща, на която ще бъдат приети и конкретни предложения за преодоляване недостига на водачи в градския транспорт и намаляване на извънредния труд.
Tweet |
|